27

R. Schrobiltgen/Bruxelles Environnement Ecodynamische kampioenen: de ‘3-sterren’-laureaten van 2015 Groene kampioenen GREEN 32 bedrijven hebben duurzame ontwikkeling in hun strategie geïntegreerd en toegepast via initiatieven waarmee ze hun ecologische voetafdruk drastisch verminderen. Deze firma’s kregen van het BIM een 3-sterren ‘ecodynamisch’ label. Wij wilden weten waarom de laureaten deze weg zijn ingeslagen. Wij hebben er vier ontmoet. Gaëlle Hoogsteyn N iemand beslist van de ene dag op de andere zich voor duurzame ontwikkeling te engageren en een ecodynamisch label te verkrijgen. Vaak heeft een dergelijk label-proces met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) te maken. “De vermindering van onze ecologische voetafdruk is van strategische aard. Zowel voor onze klanten als voor onszelf is dit ondertussen tot een werkelijke behoefte uitgegroeid. Daarom heeft Altran een eigen MVO afdeling opgericht, met de bedoeling zulke projecten te beheren”, aldus Caroline Ernoult, Communication Manager bij Altran Benelux. Drie prioriteiten Elke onderneming focust op verschillende zaken, naargelang van haar activiteiten en eigenheden. Toch vindt men in elk hiervan de drie zelfde prioriteiten terug: Serge Deck (Silken Berlaymont Brussels) 1. Energie: “Milieustudies toonden aan dat het verbruik van energie in onze hotels kenmerkend was voor onze activiteiten. Wij hebben hier dus extra aandacht aan besteed. En tussen 2011 en 2014 slaagden we erin op dit vlak serieuze vooruitgang te boeken. Daarom scherpen “Respect voor het milieu behoort tot de missies van onze onderneming”, verklaart Serge Deck, van het hotel Silken Berlaymont Brussels. “Ons hotel verbindt er zich toe op een verantwoorde manier met het milieu om te gaan en de impact van onze activiteiten op de omgeving zoveel mogelijk te beperken.” Olivier Meulemans, Director of Sales & Marketing van Martin’s Hotels, is dezelfde mening toegedaan: “Wij hebben een globaal project uitgewerkt dat vier strategische en elkaar aanvullende luiken omvat: de klanten, de staf, humanitaire en faire initiatieven, en zorg om de Aarde. Dit initiatief is een unicum in de Belgische hotelsector en vatten we samen in een slagzin: Tomorrow Needs Today. Wij hebben gekozen voor een actieplan conform de EMAS en ISO14001 normen, wegens hun geloofwaardigheid en erkende doeltreffendheid.” we voor 2018 onze doelstellingen verder aan. Martin’s Hotels plant nieuwe investeringen, o.a. de vervanging van bepaalde vensterramen en ander schrijnwerk, de hydraulische verbetering van de verwarmingscircuits, allerlei isolatiewerk enz.”, licht Olivier Meulemans toe. Serge Deck vertelt ongeveer hetzelfde verhaal: “Wij controleren het verbruik van water en energie om de afstelling en de kenmerken van onze infrastructuur en uitrusting constant te verbeteren. Op die manier gaan we zuiniger om met energie, zonder aan het comfort van onze gasten te raken.” 2. Afvalbeheer: “Mobistar vroeg om een audit om zijn afvalbeheer te optimaliseren. Wij trachten zoveel mogelijk het gebruik van papier te beperken, zowel intern als met onze klanten, die wij trouwens aansporen om voorkeur te geven aan elektronische facturatie. Wij zijn ook actief bezig met de recycling van gsm’s en zetten onze klanten aan om hun oude telefoons naar de winkel terug te brengen. Verder nemen wij elk jaar deel aan de Week BECI - Brussel metropool - juni 2015 25 R. Schrobiltgen/Bruxelles Environnement

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication