INTERNATIONAAL EXPORT DAY BRUSSELS 10 praktische tips om uw export website te boosten Bent u van plan uw website internationaal te laten renderen en uw verkoop een flinke duw in de rug te geven? Als CEO en oprichter van het marketingbureau Stratenet gaf Stéphane Bouchez, tijdens de Export Day, 10 praktische tips en hulpmiddelen. Marc Husquinet «D e werkelijkheid van de ondernemer verschilt meestal grondig van wat er op het web omgaat. Webprojects – al dan niet voor export bedoeld – lijden daarom vaak, van meet af aan, aan een gebrek aan degelijke analyse”. Daarmee valt Stéphane Bouchez, CEO en oprichter van Stratenet, meteen met de deur in huis. “Nochtans zou de ondernemer met enkele tips en hulpmiddelen zijn concept kunnen valideren en daarna uittesten. Vertrekpunt daarbij is deze belangrijke vraag: hoe bent u van plan geld te winnen? Maar al te vaak maakt de ondernemer geen onderscheid tussen middelen en doelstellingen in zijn business.” Vandaar deze 10 praktische tips. 1. Bespreek uw concept in uw omgeving, om het met de werkelijkheid te confronteren. Verschuil u niet achter vertrouwelijkheid of de vrees dat uw (schitterend?) idee zou worden afgesnoept. “U zou zelfs een kleine enquête op Facebook kunnen voeren”, stelt Bouchez. Schat de vraag naar uw product of dienst. Bouchez adviseert de tool Keyword Planner van Google om 2. inzicht te krijgen in het koopgedrag van de (toekomstige) consumenten. Voor export is dit bijzonder belangrijk, aangezien gedragingen sterk van land tot land kunnen verschillen. Schat de omvang van de markt voor elk land. Hier verwijst Bouchez naar de tool Google Global Market 3. Finder, waarmee u een snelle marktstudie kunt uitvoeren in de taal van het land dat u wenst te benaderen. Ken uw concurrenten en hun reputatie. Opnieuw adviseert de CEO van Stratenet een beroep te doen 4. op een Google tool, namelijk Google Trends die verschillende grafieken biedt over het type concurrentie dat u in elk land kunt tegenkomen. Ken uw klanten. Met de Consumer Barometer van Google kunt u bijvoorbeeld op een eenvoudige manier te weten komen hoe de mensen internet in de wereld 5. gebruiken en welke de lokale aankoopgedragingen zijn. Bouchez onderstreept hier het belang van mobiel internet, daar steeds meer klanten via een tablet of smartphone surfen. Uw website moet dus mobile friendly en reactief zijn. Bouchez biedt verschillende hulpmiddelen om een project en een marketingcampagne te ontwikkelen of bij te sturen en om de haalbaarheid van het project na te gaan. Indien het antwoord positief is, kunt u naar de volgende stappen overgaan. 14 BECI - Brussel metropool - juni 2015 6. Test en valideer uw concept met de werkelijkheid. Creëer daarom een domeinnaam, voorzie de hosting (dat kan al vanaf € 1,99 per maand), ontwerp vervolgens een landing page (om de prospect of klant aan te zetten tot aankoop) en voeg daar een Adwords campagne aan toe om de zichtbaarheid van de website te vergroten. Hier adviseert Bouchez het gebruik van de tool Unbounce om een landing page aan te maken met de mogelijkheid van een A/B test om het aanbod te verbeteren. Meet en analyseer het resultaat van uw acties. De toverformule van e-commerce is trouwens eenvoudig: 7. traffic X conversion rate X prijs van het aankoopmandje = omzet! Zodra deze parameters geregistreerd staan, kan de beste mix worden bijgestuurd. Nogmaals biedt Google een krachtig tool met Google Analytics, van essentieel belang voor elke online verkoopsite. Plan uw business plan en schat de waarde van uw activiteit (onder andere in het buitenland). Als u aan 8. export begint, moet dit namelijk waarde creëren voor uw onderneming. Investeer. “Laat uw website ontwikkelen aan de hand van een degelijk lastenboek en van de huidige be9. hoeften (niet de toekomstige)”, adviseert Bouchez. “Verspil uw tijd en geld niet!” Een kwaliteitsvolle website kan voor € 5000 worden ontworpen (bijvoorbeeld met Shopify). Voer de vijf stappen van de performance marketing uit: (verkoop)strategie, acquisitie (van bezoekers), 10. conversie (tot kopers), retentie (loyaliteit) en meting van het succes. Per slot van rekening streeft een goede (export) website slechts één doelstelling na: het aantal bezoekers steeds laten toenemen.
17 Online Touch Home