smart mobility Brusselse toekomstmuziek De vervoermiddelen van de toekomst komen aangerold. Vanaf 2020 mag de hoofd stad de eerste autonome wagens verwachten, en twee jaar later de eerste automatische metrostellen. De connectiviteit breidt zich uit en dringt overal binnen. Ongeacht de manier waarop we ons binnen 20 of 25 jaar verplaatsen, de doeltreffende mobiliteitsoplossingen zullen hoogstwaarschijnlijk het pad van diversificatie en interactie bewandelen. - Julien Ide O udergem, Waversesteenweg, ergens in 2035. Om 8u22 uur stopt, stipt op tijd, voor mijn huis de Toyota module die ik gisterenavond via mijn Google glasses hebben besteld. De deur glijdt open en ik neem een comfortabele zit aan het raam. Dit wordt mijn eerste rit van de dag. Zulke wagens zonder bestuurder vind ik nu heel normaal. 8u26. Montgomeryplein. Een aangename stem zegt dat ik mag uitstappen en wenst me een prettige dag toe. 10 meter verder stap ik op de roltrap van het hypertubestation, richting het diepgelegen perron. 8h32. Een capsule stopt net voor mij. Ik neem plaats en klik de gordel vast. Een fikse versnelling. Ik zal Paleis 12 om 8u37 bereiken. Zo heb ik nog tijd voor een kopje koffie, net voor het begin van de voordracht over de wetgeving voor vliegende wagens. Allemaal science-fiction, natuurlijk. Maar u moet wel weten dat alle technologische elementen in dit verhaal vandaag al bestaan. Kijk, mama, zonder handen! Binnenkort rijden er autonome voertuigen in onze steden, want heel wat constructeurs investeren in projecten rond deze technologie. Namen zijn Audi, BMW, Ford, General Motors (Opel), Mercedes, Nissan, Toyota, Volvo… In het septembernummer van Brussel Metropool, wijdt BECI een artikel aan de mobiliteit in Brussel. Diether Claeys, verkoopdirecteur bij Toyota België, zei tijdens een interview: “In 2020 zullen wij gedeeltelijk autonome voertuigen in het Brusselse verkeer kunnen brengen. Ze zullen in staat zijn gegevens te ontvangen over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en zonder tussenkomst in een parkeerplaats te manoeuvreren. Dit is een niet te onderschatten troef voor de mobiliteit, want BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2015 - 6 De nieuwe stad Masdar City, in de Verenigde Arabische Emiraten, voorziet een ondergronds persoonlijk transportsysteem (met podcars) om zich ‘op aanvraag’ te verplaatsen, zonder tussenhaltes. “In de toekomst zullen er hoe langer hoe minder wagens in de steden rijden. Hun rol zal er voornamelijk in bestaan de afstand tussen de distributiecentra en de consumenten af te leggen.” André Bouffioux, CEO van Siemens België en Luxemburg ©fotolia ©Foster + Partners
9 Online Touch Home