7

Europa tussen economie en privéleven Enerzijds moeten de ondernemingen de middelen krijgen om in smart data te investeren. En anderzijds dient de bescherming van het privéleven te worden gegarandeerd. Beide aspecten staan op de prioriteitenlijst van de Europese instellingen. “De bezorgdheid van burgers om de bescherming van hun privéleven vormt een van de grote hinderpalen bij de inzameling van smart data.” Flemming Moos, Osborne Clarke, partner. is bijzonder nuttig om een billijke verdeling van de overheidsbudgetten te garanderen.” Onderling verbonden Tijdens de analyse van gegevens bestaat een flink deel van het werk erin correlaties te vinden tussen de verscheidene sectoren, zegt Philippe Dubernard: “Met meteorologische gegevens kunnen we bijvoorbeeld overstromingen voorspellen. Als we zulke data overhevelen naar het systeem dat de verkeersstromen in de stad beheert, kunnen eventuele omleggingen worden voorzien.” Philippe Dubernard licht toe hoe belangrijk data-analyse wel is in de regulering en de voorspelling van de behoeften in een stad: “In Malta hebben wij gewerkt aan een project rond de ontzilting van zeewater. Dit proces vereist veel elektriciteit voor het pompen, filteren en verdelen van het water. Dankzij een real time controle op de gegevens kwamen wij tot de conclusie dat op bepaalde tijdstippen te veel elektriciteit werd verbruikt voor het beheer van het water, waardoor een tekort aan elektriciteit ontstond in de woningen. Aan de hand van de ingezamelde gegevens hebben wij het gebruik van de elektriciteit beter tussen de verschillende behoeftes kunnen reguleren. Data van de demografische evolutie hebben ons bovendien geholpen de behoeften aan water en elektriciteit van de stad te voorspellen en op die manier de distributie aan de best mogelijke tarieven te verzekeren.” Belemmert de bescherming van het privéleven de zakelijke activiteiten? In het raam van de tweeledigheid tussen economie en privéleven (zie kaderverhaal), werkt het advocaten- en juridisch-adviesbureau Osborne Clarke (in Brussel) al meerdere jaren aan dossiers die betrekking hebben op de wetgeving rond smart cities. Flemming Moos, partner bij Osborne Clarke: “Ondernemingen doen een beroep op onze diensten om big data strategieën uit te werken. Wij verlenen advies over data-inzameling en het gebruik van persoonlijke gegevens, conform de wet.” Begin van het jaar publiceerde het kantoor een uitgebreide Europese studie over de haalbaarheid van smart cities in Europa. Flemming Moos geeft toelichting: “Uit de resultaten blijkt dat de bezorgdheid van burgers om de bescherming van hun privéleven een van de grote hinderpalen vormt bij de inzameling van smart data, en dus ook bij de ontwikkeling van smart cities. Anderzijds De Europese Commissie heeft dus een aanzienlijk project op gang gebracht, namelijk de ontwikkeling van een Digitale Interne Markt die op drie pijlers zal rusten: • Een betere toegankelijkheid tot de digitale goederen en diensten doorheen Europa, zowel voor de consumenten als voor de ondernemingen; • Een gunstig klimaat ontwikkelen en eerlijke concurrentieregels uitwerken voor de ontwikkeling van innoverende digitale netwerken en diensten; • Het groeipotentieel van de digitale economie maximaal ondersteunen. Daarnaast zou Europa tegen het einde van het jaar nieuwe reglementeringen afwerken aangaande de bescherming van persoonlijke gegevens. De vorige richtlijn is voorbijgestreefd: ze dateert uit 1995. In de gewijzigde versie komen onder andere de volgende aspecten aan bod: • Een strengere definitie van het begrip instemming; • Het recht vergeten te worden: de gebruikers zullen de ondernemingen mogen vragen hun persoonlijke data te wissen; • Het recht op overdracht: de gebruikers zullen de mogelijkheid krijgen hun persoonlijke gegevens van de ene onderneming naar een andere over te dragen. komt een enquête van het Europese Parlement tot de conclusie dat slechts 51% van de Europese steden van meer dan 100.000 inwoners vandaag als smart cities kunnen worden beschouwd. De trage ontwikkeling is het gevolg van een gebrek aan economische investering, dat zelf resulteert uit het feit dat de potentiële consumenten geen vragende partij zijn. Burgers zouden dus beter over de troeven van smart data moeten worden geïnformeerd. Zo kent de geïndividualiseerde geneeskunde bijvoorbeeld een snelle ontwikkeling en zouden nieuwe oplossingen in de behandeling van kankervormen uit de verwerking van patiëntengegevens kunnen ontstaan. Een goed inzicht in de voordelen van de inzameling van persoonlijke gegevens zou idealiter de bezorgdheid om de bescherming ervan moeten overwinnen.” Als de wetgeving op een doordachte manier evolueert, zal de business van de smart data zijn onweerstaanbare opgang verderzetten, zonder de bescherming van het privéleven in het gedrang te brengen. n Dankzij de (anoniem gemaakte) data van GSM’s slaagde IBM erin de mensenstromen tijdens Mons 2015 in kaart te brengen. 5 - ACTIVITEITENVERSLAG 2015 | BECI ©R.T.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication