146

8 als polyvalente ruimte gebruikt dan wel alleen voor het opbergen van de wagen. Ook de fietsen en zelfs het tuingereedschap vinden er een onderkomen. De kinderen spelen er en de doe-het-zelvers en de knutselaars beoefenen er hun hobby. Een van de voordelen van een sectionaalpoort is dat de garage veel beter wordt afgedicht. Zowel zijdelings als bovenaan en onderaan zijn er dichtingen aangebracht tegen mogelijk indringend vocht. Veelal zijn deze poorten geïsoleerd. Een dubbele stalen wand waartussen zich een 20,30 of 40 mm dikke polyurethaankern bevindt, zorgt voor een goede isolatie. Let er evenwel op dat de garage degelijk wordt verlucht. Een te hoge vochtigheidsgraad, veroorzaakt door een natte wagen die in de garage wordt geparkeerd, zorgt namelijk voor een versnelde corrosie van de auto. Daarenboven bevindt de brander van de centrale verwarming zich meestal in de garage en moet er bijgevolg ook aanvoer van verse lucht zijn. Verder dient aandacht te worden geschonken aan de veiligheidsvoorzieningen op de poort. Als absolute noodzaak noteerden wij volgende beveiligingen: • vingerklembeveiliging tussen de secties • vingerklembeveiliging ter hoogte van de scharnieren • goede vergrendeling van de poort, bij voorkeur aan beide zijden • onderloopbeveiliging, vooral bij gemotoriseerde poorten • Weggewerkte kabels en beschermde balanceringsystemen • goede afstelling van poort en motor (bij voorkeur van dezelfde fabrikant). Automatische hindernisherkenning met intelligente sturing die mogelijke hindernissen snel detecteert en de poortbewegging stopt en doet omkeren. Dit alles rekening houdend met de van toepassing zijn de CEN-normen. Sectionaalpoorten bieden volgende voordelen: zeer plaatsbesparend, zeer makkelijk te gebruiken, goede afdichting, veelal geïsoleerd en diverse modellen beschikbaar op de markt waardoor voor zowat elk budget nu een sectionaalpoort in aanmerking komt. Als minpunten noteren wij: iets meer inbouwruimte nodig dan een kantelpoort (al bieden sommige fabrikanten nu zeer revolutionaire systemen waarbij zeer weinig plaats vereist is) en de onmogelijkheid om een toegangsdeur in de poort in te bouwen. Wilt u toch een toegangsdeur, opteer dan voor een industriepoort. Keerzijde van de medaille: de afwerking van zo’n poort is wat minder goed, de beveiligingssystemen zijn niet aangepast aan de gezinssfeer en de eerder besproken nadelen van de kantelpoort met toegangsdeur zijn ook hier van toepassing. Zijdelingse sectionaalpoorten Dit type garagepoort wordt ook al eens “schuifpoort” genoemd. Ook al lijkt deze poort uit de tijd, toch zijn er toepassingen waarbij ze zeer geschikt is en soms zelfs de enig mogelijke oplossing biedt. Door het concept is de functie van een ingebouwde toegangsdeur bijvoorbeeld altijd voorzien. Daarbij komt nog dat er geen drempel is en dat de breedte van de toegang kan worden geregeld aangezien het om een zijdelings wegschuivende poort gaat. Hierbij draait geen enkel deel buiten het poortvlak. Een opstelling aan het voetpad is bijgevolg geen enkel probleem. Verder zijn de inbouwruimten zeer beperkt en kan de poort eenvoudig worden gemotoriseerd. Dit maakt de zijdelingse sectionaalpoort ook zeer geschikt voor lage garages waar de dagmaat zo groot mogelijk moet blijven. Een ander voordeel van zo’n poort is dat ze niet recht naar achteren dient te worden geleid. Een garage met een schuine muur kan bijgevolg ook voorzien worden van een dergelijke garagepoort waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de oppervlakte. Een minpunt is dat één muur van de garage vrij dient te blijven omdat de poort daarlangs moet worden geleid. Bij het maken van uw keuze moet u voorts rekening houden met dezelfde aandachtspunten als diegene die we al eerder aanhaalden bij de sectionaalpoorten. 146 www.bouwen-verbouwen.be HörmAnn

147 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication