36

DYNAMIEK Test de elektrische auto en de plug-in! MOBILITEIT Vanaf januari 2015 lanceren BECI, D’Ieteren en Interparking in het raam van de Mobiliteitshub een promotieactie van elektrische auto’s en plug-ins in echte rijomstandigheden, namelijk... in en rond Brussel. Neem deel aan de test! Vincent Campeol M eerdere maanden lang krijgen BECI-leden de kans om de elektrische mobiliteit uit te proberen met een 100% elektrische VW e-Golf of met een Audi A3 e-tron en een VW Golf GTE, twee plug-in hybriden. De drie wagens zullen met Interparking Pcards en het autodeelsysteem OTA Keys worden uitgerust (zie artikel hiernaast). De automobielsector is verplicht om de gemiddelde uitstoot van zijn gamma’s drastisch te verminderen en heeft daardoor ongetwijfeld nooit zoveel vernieuwingen ingevoerd als nu om ons voertuigen voor te stellen die steeds efficiënter, schoner en goedkoper zijn. De Gewesten blijven niet achter en hanteren ambitieuze milieudoelstellingen die ook door Europa opgelegd worden. Met als resultaat dat de fiscaliteit zich aan «groen» waagt en bepaalde stadscentra «low emission» willen worden... Desondanks heeft de elektrische auto moeite om ingang te vinden... In België in elk geval: slechts 500 inschrijvingen in 2013. Gebrek aan gunstige voorwaarden om uit te breiden of “gewoonweg” geen erkenning van het product en zijn voordelen? Beide factoren spelen ongetwijfeld een rol. De vrees voor een te kleine autonomie - range anxiety -, de meerkost of het gebrek aan infrastructuur zijn vaak gehoorde argumenten. Terecht? 95% van de afstanden louter elektrisch? Wedden? Niet echt, wanneer men de verplaatsingen van de Belgen bekijkt! Met een gemiddelde woon-werkafstand van 22 km wordt de Belg als een “kilometervreter” beschouwd, maar zelfs bij ons kan de elektrische auto aan 95% van de trajecten voldoen. En voor het overige? Er bestaan alternatieven: huur, carsharing... Laten we eraan herinneren dat de Belg gemiddeld slechts drie verplaatsingen van meer dan 100 km per jaar maakt. Op financieel vlak kan men echter niet beweren dat de elektrische auto dezelfde aantrekkelijkheid geniet als een diesel van minder dan 105 gram CO2/km van gisteren... Voor de ondernemingen blijft het echter financieel heel interessant: kosten en huur zijn 120% aftrekbaar van de vennootschapsbelasting, geen inverkeerstellingsbelasting in Vlaanderen en een minimale CO2 “bijdrage” van 25,10 €. Een ander element is ongetwijfeld de infrastructuur, die nog altijd niet goed uitgebouwd is. Van de 21.000 laadpunten die door de Europese richtlijn tegen 2020 op het Belgische grondgebied voorzien zijn, zouden er minder dan 500 ope34 BECI - Brussel Metropool - februari 2015 VW e-Golf en Audi A3 e-tron: twee wagens die u in de komende maanden via BECI kunt uittesten. rationeel zijn. Niet bepaald motiverend voor wie thuis of in de onderneming geen parkeerplaats heeft. Daarom zijn de drie testauto’s met ‘Pcard’ kaarten uitgerust, zodat u gratis bij Interparking kunt opladen. In afwachting biedt de plug-in hybride ongetwijfeld het beste van beide werelden: een elektrische motor gecombineerd met een herlaadbare batterij die een autonomie van 50 kilometer heeft, en een klassieke motor die het geheel aanvult. Zo wordt er een bijdrage geleverd aan een betere luchtkwaliteit, waarbij voordeel gehaald wordt uit de flexibiliteit van een verbrandingsmotor. ● Reserveer uw test Wil u deze oplossing uitproberen? Boek dan onmiddellijk een testrit met een elektrische auto of een plug-in hybride door een e-mail te sturen aan Vincent Campeol, vc@beci.be.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication