34

DYNAMIEK BEDRIJFSOVERDRACHT “Een kring van deskundigen om zich heen verzamelen!” Een overdracht verdient een grondige voorbereiding. Liefst te veel dan te weinig. En als u plannen hebt om uw onderneming over te dragen, doet u best een beroep op echte professionals. Guy Van den Noortgate I n 2004 stichtten Françoise Lanoizelet, Emmanuel Hankard en Vincent Alexandre het bedrijf The Mailing Factory, in de voor hen welbekende sector van direct marketing. Ze waren van plan de onderneming binnen de vijf jaar te verkopen. Dit gebeurde trouwens in 2009. Vincent Alexandre besliste toen de The Mailing Factory trouw te blijven, terwijl Françoise Lanoizelet en Emmanuel Hankard hun vrijheid namen om als horlogemakers aan een nieuw avontuur te beginnen. Ze creëerden toen een boetiek genaamd Hall of Time, dat in vijf jaar tijd haar aandeel van de markt veroverde. Wij interviewden Emmanuel Hankard. Dacht u bij de oprichting van The Mailing Factory meteen aan een bedrijfsoverdracht? Wij waren inderdaad van plan de onderneming op middellange termijn te verkopen. Dat kon vijf jaar zijn, maar ook drie jaar en half of zeven jaar. Onze eerste doelstelling, vóór de overdracht, bestond er natuurlijk in het bedrijf te ontwikkelen en rendabel te maken. Neem nu het voorbeeld van een vastgoedprojectontwikkelaar: bouwt hij een pand zoals hij het graag zou hebben om er zelf in te leven, of gewoon om het door te verkopen? Wij hebben dus eerst beslist een onderneming te ontwikkelen waarin we graag zouden werken. Wij hadden dus niet als enig doel het bedrijf snel te verkopen, zodra we rijk zouden zijn. Dat klopt. Het bedrijf was gezond en bood flinke groeiperspectieven. Een waarheid als een koe: een bedrijf met toekomst verkoop je vlotter dan een onderneming die met moeilijkheden kampt. Trouwens de koper, Philippe Massin, is bijzonder opgetogen met zijn aanwinst en hij heeft zijn eigen bedrijf met The Mailing Factory gefuseerd, met behoud van onze benaming. Een mooie erkenning, nietwaar?. Welk advies zou u geven aan een ondernemer die zijn bedrijf wil overdragen? Laat u vooral door bekwame mensen omgeven. Dit geldt vooral voor bedrijven van minder dan 50 personen. Grotere ondernemingen beschikken vaak intern over de nodige bekwaamheden. Nu, niemand kan in alles uitblinken en de overdracht van een onderneming is een stuk complexer dan de aankoop van een wagen of een huis. Ons overdrachtscontract bevatte 150 pagina’s. Hierbij moet rekening worden gehouden met alle wettelijke, fiscale, financiële, milieugebonden en andere aspecten. Bovendien moet de onderneming nauwgezet aan de hand van haar verleden, maar ook het heden en de toekomst worden geëvalueerd. Hierbij is het aangewezen audits en controles te aanvaarden. Bestaat er zoiets als een ideaal moment om te verkopen? Inderdaad: wanneer het bedrijf vooruitgang boekt en heel wat uitzichten biedt. Als u het bedrijf noodgedwongen moet verkopen, is de situatie heel anders. De overdracht moet grondig worden voorbereid en u moet weten dat die niet van de ene dag op de andere zal kunnen gebeuren. In ons geval gingen acht maanden voorbij tussen de tekoopstelling en de effectieve verkoop. Emmanuel Hankard en Françoise Lanoizelet. U plande dus niet 30 jaar in direct marketing actief te zijn? Neen. Ik ben hier persoonlijk op uitgekeken. 10 jaar geleden waren er grosso modo twee type spelers op deze markt: ambachtslieden die maatwerk aangeboden en grotere ondernemingen die zich vooral op volume toespitsten. Wij bewezen dat je op beide fronten actief kon zijn. De overdracht gebeurde volop in crisistijd. En toch bent u erin geslaagd redelijk snel te verkopen … 32 BECI - Brussel Metropool - februari 2015 Wat kan een overdracht belemmeren? Twee zaken, voornamelijk. Enerzijds de context binnen de familie of tussen de vennoten. Anderzijds denk ik aan het mogelijke gebrek aan beroepsproject van de overdrager wanneer hij zijn onderneming verkocht heeft. Heel wat ondernemers schrikken er voor terug hun onderneming te verkopen omdat ze niet weten wat ze nadien zouden kunnen doen. Dit is een veel voorkomend probleem. Verkeerde u niet in dit geval? Helemaal niet. Toen wij de onderneming te koop hebben gesteld, wisten wij heel precies wat wij nadien zouden beginnen. In 2009 waren wij tegelijk bezig met de overdracht van The Mailing Factory en de lancering van Hall of Time. ●

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication