15

Iddeën heb dat gemerkt tijdens de missie in China. Brussel is het merk en de toegangspoort tot niet alleen België maar ook Europa. Zelfs Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) moet dat toegeven. Daarom zal ik samen met mijn collega’s erop toezien dat economie, politiek en toerisme deel zullen uitmaken van één geïntegreerd stadsmarketingsbeleid.” Het zijn grote woorden, erg concreet wordt de staatsecretaris niet. “Het is nog maar het begin van de legislatuur natuurlijk,” sust hij. Hij laat het niet aan zijn hart komen. Hij spreekt met een heilig vuur over de troeven van Brussel. “Brussel is een internationale stad. We moeten ze zo in de verf zetten. Wat een kosmopolitische stad! Iedereen kan hier thuis zijn, hier is geen één dominante cultuur. Dat is ons beste verkoopargument.” Brussel is een open stad, met erg veel culturen en creativiteit. Dat moeten we ondersteunen. Toegangspoort voor Europa Brussel heeft vele betekenissen. Het is een stad die zowel synoniem staat met België als met Europa en de Europese instellingen. Het is de toegangspoort tot Europa, vindt Smet. “Het is simpel. Als je naar Europa wil komen, dan kom je via Brussel. Brussel is en blijft de stad van de Europese besluitvorming. Maar het is ook een open stad, met erg veel culturen en creativiteit. Dat moeten we ondersteunen,” zegt Smet. De luchthaven is een essentieel onderdeel van die ondersteuningsstrategie. “Brussels Airport opent echt deuren,” zegt Smet. “Dat heb ik gemerkt in China. Een goed draaiende luchthaven is essentieel voor een goed investeringsklimaat. We gaan echt nauwer samenwerken met Brussels Airport. Ook al ligt de luchthaven niet op Brussels grondgebied, het is wel onze luchthaven. De luchthaven is belangrijk voor de uitstraling van Brussel. We zullen Brussels Airport helpen met het leggen van contacten en het vinden van nieuwe, rechtstreekse verbindingen.” Lifestyle De Brusselse creativiteit uit zich niet alleen in de traditionele markten waarin Brussel of België sterk staat, zoals voeding of lifestyle. “Brussel is veel meer dan alleen maar chocolade. We staan sterk op het vlak van de dienstensector, de financiële sector en de bouwsector. Die laatste hebben we de voorbije jaren te weinig gepromoot.” Shanghai, tijdens de laatste economische missie naar China. Van links naar rechts: de Waalse minister Willy Borsus, Pascal Smet, oud-vicepremier Didier Reynders, prinses Astrid, federaal minister Pieter De Crem en de Vlaamse minister-president Jan Jambon. Maar de grootste troef van Brussel, is volgens Pascal Smet de creatieve sector. “In Brussel staan er jaarlijks om en bij de 25.000 culturele activiteiten gepland. We hebben een hele sterke creatieve sector. Daar maken we het verschil. Die moeten we uitdragen.” Ook al zal de creatieve sector een belangrijk onderdeel worden van het buitenlandse handelsbeleid van de staatssecretaris, toch hoeven de andere bedrijfsleiders niets te vrezen. “Mijn boodschap is heel duidelijk: ik sta ten dienste van de Brusselse bedrijven. Dat is mijn rol. Ik ondersteun waar nodig. Niet alleen wanneer buitenlandse bedrijven zich willen vestigen in Brussel, maar ook wanneer Brusselse bedrijven willen uitbreiden naar het buitenland. Ik ga op geregelde tijdstippen overleggen met bedrijfsleiders en ga luisteren. Want ik wil weten welke accenten ik moet leggen, welke prioriteiten zij hebben. Bij alles wat ik doe, betrek ik de administratie trouwens. Hub.brussels is een jonge organisatie die dynamisch is en vooruit wil gaan. Het is belangrijk dat zij mee in het verhaal stappen.” ● Tim Devriese Brussel Metropool - january 2020 ❙ 13 © Belga

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication