44

Dynamiek © Belga Hoeveel franchisenemers zijn er onder deze borden? Minstens een maand voor de ondertekening van de overeenkomst moet de franchisenemer een precontractueel informatiedocument (PID) krijgen overeenkomstig de wet van 02/04/2014. Het ontwerp van overeenkomst moet worden toegevoegd aan dit document, dat informatie bevat over de franchisegever, het concept, de resultaten, de marktgegevens enz. Het financiële aspect niet verwaarlozen Uiteraard moet wie een franchise wil aangaan, beschikken over bepaalde financiële middelen die natuurlijk afhangen van het gekozen merk. Het gaat in het goedkoopste Waar vind ik informatie over franchise? U moet zich uiteraard vooraf informeren over alle aspecten van franchise. Er zijn heel wat tools die u kunt gebruiken en media die u kunt raadplegen om u te helpen bij uw keuze: ➜ De Belgische Franchise Federatie (BFF), waarvan het hoofdkantoor zich in Brussel bevindt, biedt documentatie en een gratis tweetalige newsletter, FranchisingBelgium.be, aan en verder nog seminaries en opleidingen, onder andere het seminarie ‘Starten met franchising’ dat zich meer bepaald richt tot kandidaat-franchisenemers en twee keer per jaar wordt georganiseerd in het Nederlands en het Frans. ➜ De Belgische franchisebeurzen ‘Franchising Belgium Day’, georganiseerd door de BFF (volgende editie op 10 oktober in Luik), de beurs ‘Franchise Expo Paris’, de grootste Europese beurs met meer dan vijfhonderd exposanten die elk jaar in maart plaatsvindt. ➜ Ga naar de winkels van de merken die u interesseren en spreek met de zaakvoerders en/of franchisenemers van de verkooppunten. Zo krijgt u een beter idee van de activiteit in de praktijk. ➜ Experts en advocatenkantoren die gespecialiseerd zijn in de franchisesector. De meeste staan vermeld op de site van de BFF of op Franchising Belgium. 42 ❙ Brussel Metropool - september 2019 geval om een initieel investeringsbedrag van een paar tienduizend euro, maar dat kan gemakkelijk oplopen tot meer dan een miljoen euro, bijvoorbeeld voor internationale fastfoodketens. Beschikt u over de financiële middelen om uw droom waar te maken? Weet u hoeveel de financiële inbreng bedraagt voor de franchisegevers waarin u geïnteresseerd bent? Beschikt u over de persoonlijke inbreng, de eigen middelen (spaargeld, hulp van familie) die de franchisegever vraagt? Bent u bereid iets op te offeren om u in dit avontuur te kunnen storten, bijvoorbeeld door bepaalde roerende of onroerende goederen te verkopen als u die heeft? We weten allemaal dat de banken momenteel niet staan te springen om kandidaat-ondernemers geld te lenen. Dat geldt ook voor franchisenemers, maar denk eraan dat sommige banken, zoals ING en KBC, in Brussel een afdeling hebben die gespecialiseerd is in de financiering van franchise. U kunt ook financiële ondersteuning aanvragen bij het Brussels of het Waals Gewest, afhankelijk van waar u gedomicilieerd bent. Prijskaartje van een franchise De kosten die gepaard gaan met een franchiseovereenkomst verschillen naargelang de gekozen franchiseformule, maar algemeen zijn er de instapkosten (entry fees: een eenmalig bedrag, te betalen bij de ondertekening, dat de investeringen dekt die de franchisegever heeft gedaan voor de ontwikkeling van het concept en de rekrutering van potentiële kandidaten); het aandeel in de opbrengst (de royalties: sommen die de franchisenemer regelmatig moet overmaken als vergoeding voor de diensten die de franchisegever verleent; vaak gebaseerd op de omzet of een vast maandelijks bedrag. Soms vallen ze weg als de vergoeding van de franchisegever enkel bestaat uit de marge op de geleverde goederen); tot slot een bijdrage in de marketinguitgaven: soms inbegrepen bij de royalties, maar vaak apart gefactureerd. Andere soorten overeenkomsten Met een franchise kunt u uw bedrijf uitbouwen met hulp van uw franchisegever, maar er bestaan nog andere soorten overeenkomsten die nauw aanleunen bij de franchiseovereenkomst en waarmee u ook als initiatiefnemer van het project in het ondernemerschap kunt stappen en toch kunt rekenen op de kracht van een netwerk. De bekendste zijn concessie, merklicentie, coöperatieve, partnerschap en inschrijvingscommissie. Die laatste is meer bepaald geschikt voor de textielsector en in die formule blijft de voorraad eigendom van de franchisegever. Voor het ogenblik zullen we niet dieper ingaan op de verschillende overeenkomsten. ● Ronald Litvine

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication