21

Mobiliteit & logistiek Tijdens de redactievergadering, vlnr: Ischa Lambrechts (Adviseur Mobiliteit Beci), Emmanuel Robert (Media Coordinator Beci), Xavier Tackoen en Peter Van Dyck (freelance journalist). terwijl je net tijd kan winnen door je je op een andere manier te verplaatsen. De CEO en de mobiliteitsmanager die samen de rest van het bedrijf op sleeptouw nemen: daar geloof ik echt in. Bedrijven moeten ook hun uitgaven rond mobiliteit beter analyseren. Het onderhoud en de huur van parkings, het beheer van de bedrijfsvloot: dat kost allemaal veel geld. Ze moeten zich de vraag stellen of ze het budget van bv. acht miljoen euro niet kunnen optimaliseren. Als je 200 mensen zo ver krijgt dat ze met de fiets komen, heb je meteen veel minder parkeerkosten.” fiscaliteit, huisvesting… In plaats van aparte plannen hebben we behoefte aan een transversaal beleid dat een positieve impact op mobiliteit heeft. Dat geldt zeker ook voor bedrijven. De mobiliteitsmanager werkt onvoldoende samen met de verantwoordelijken voor hr, financiën en infrastructuur. Er is geen shift in paradigma. We moeten mensen aansporen om een beroep te doen op de nieuwe mobiliteitsdiensten, om de auto’s zo veel mogelijk uit de steden te weren. Mobility as a Service evolueert in de goede richting voor de steden, maar op het platteland is er geen kritische massa, zodat de nieuwe diensten zich op die plekken niet ontwikkelen. De privébedrijven gaan daar nooit in een MaaS investeren, omdat er te weinig vraag is. Buiten de steden is de auto nog altijd koning.” Is daar dan geen oplossing voor? “Ruimtelijke ordening. Vele mensen hebben nog steeds een Bedrijfsleiders die het goede voorbeeld geven, dat is de beste communicatiecampagne. Hoe belangrijk is de tool Mobility Passport, die in samenwerking met Beci en het BHG door het MaestroMobile lab van Espaces-Mobilités is ontwikkeld, en waarmee mensen alle vervoersdiensten kunnen uittesten? “Dat is veelbelovend, we hebben nu al 300 deelnemers, van wie de helft heel actief is. Het is moeilijk om iedereen op te volgen, aan te moedigen en persoonlijk advies te geven. Wie echt met ons platform aan de slag gaat, is er enthousiast over. We moeten het ook mogelijk maken om het Mobility Passport binnen bedrijven te implementeren. Alle werknemers kunnen er iets van leren, ook al veranderen zij niet direct hun vervoerspatroon. Waarom kunnen ondernemingen geen subsidies voor mobiliteitsinitiatieven krijgen, zoals dat met milieuprogramma’s gebeurt? Bewustmakingscampagnes rond openbaar vervoer en fietsbeleid bestaan al, maar premies blijven voorlopig uit. Te weinig bedrijven zijn al bereid om geld in hun mobiliteitsbeleid te pompen. Ze hebben stimuli nodig.” U gelooft in een holistische aanpak. Waarom? “We gaan nooit de problemen oplossen als we ons enkel op de mobiliteit focussen. Veel zaken beïnvloeden de mobiliteit: tewerkstelling, onderwijs, ruimtelijke ordening, digitalisering, huis in the middle of nowhere. We zullen nieuwe duurzame wijken moeten bouwen. Voor bestaande villa’s ver van openbaar vervoer en fietssnelwegen zijn er geen oplossingen. De spanning tussen stad en platteland zal toenemen. Niet op beleidsniveau, maar tussen de burgers onderling. Zij die afhankelijk zijn van hun auto om naar kantoor te komen, raken in conflict met hun fietsende collega’s. In de steden geeft iedereen toe dat er vooral in fietspaden en openbaar vervoer geïnvesteerd moet worden. De spanning zal ook in de bedrijfswereld merkbaar zijn, want er zijn nog altijd méér bedrijven die Brussel verlaten dan die er zich komen vestigen. Er wachten ons dus nog vele uitdagingen. Enkel een transversaal beleid kan daaraan tegemoet komen.” ● Peter Van Dyck © Reporters Xavier Tackoen aanvaardde een radio-interview in de studio van Beci. Dit interview kunt u beluisteren op www.beci.be/podcast/bruxelles-metropole. Brussel Metropool - september 2019 ❙ 19 © Reporters

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication