14

News Baticrea en Jaimy by Belfius helpen samen startende vaklui professioneel te groeien Nieuwe cijfers Belgische voedingsindustrie: the Good, the Bad and the Ugly De nieuwe economische cijfers over de evolutie van de Belgische voedingsindustrie geven een ‘The Good, the Bad and the Ugly’-scenario weer. “Het goede nieuws is dat we extra jobs creëren. De keerzijde van de medaille is dat onze groeimotor, die export toch is, begint te sputteren. Bovendien compenseert die export niet langer de verkoop op de binnenlandse markt, Een lekkende kraan vervangen, een zolder isoleren of een fris likje verf in de woonkamer? Een goede vakman of -vrouw die snel en voor een redelijke prijs kan langskomen voor een herstelling of renovatie, is niet altijd gemakkelijk te vinden voor een particulier. En dat terwijl er – soms naast de deur – pas opgeleide jonge ondernemers staan te trappelen om aan de bak te komen… Om hen op weg te helpen, slaan Jaimy by Belfius en de Brusselse activiteitencoöperatie Baticrea de handen in elkaar. “Deze samenwerking is de logica zelve”, zegt Filip Monbaliu, ondernemingscoach bij Baticrea. “Baticrea zorgt voor de nodige opleiding en begeleiding van de beginnende stielman of -vrouw. En Jaimy brengt hen in virtueel contact met klanten die op zoek zijn naar een gekwalificeerde professional. Een duidelijke winwinsituatie voor iedereen!” Door de werken die via Jaimy werden uitgevoerd, helpt Belfius die jonge ondernemers aan naamsbekendheid en onlineherkenning op zijn platform. Maar ook de klanten varen er wel bij. “Veel particulieren vinden moeilijk een gediplomeerd en erkend vakman voor een herstelling of renovatie in hun huis of appartement”, aldus Christophe Nottebaert (CEO van Jaimy). “Zeker als het een kleine of dringende opdracht betreft. Dankzij Jaimy posten mensen posten hun aanvraag gratis op ons platform en wij gaan meteen op zoek naar de meest geschikte stielman in onze database met aangesloten vaklui.” Sinds een vijftal jaar zet Baticrea volop in op ondersteuning van startende ondernemers in de bouw- en renovatiesector: technische opleiding, boekhouding, administratie, communicatie en marketing. “Vooral dat laatste is voor veel starters een ernstige hinderpaal. Klanten werven vereist specifieke kennis en/of extra investeringen, waardoor veel starters er na een tijdje de brui aan geven”, zegt Filip Monbaliu. Belfius Bank & Verzekeringen heeft het onlineplatform Jaimy ontwikkeld. De stielman of -vrouw schrijft zich in, stelt zijn voorkeuren in (regio, specialiteit, …) en kan vrijwel meteen opdrachten van klanten in zijn/haar regio bekijken. Als hij/zij een klantenopdracht interessant vinden, betaalt hij/zij een kleine som om de contactgegevens van de klant op te halen. Informatie: www.jaimy.be 12 ❙ Brussel Metropool - september 2019 die nog verder afneemt”, aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. “Daarenboven zien we nu ook de investeringen dalen. Tijd voor actie dus! We doen vanuit Fevia dan ook een dringende oproep naar de toekomstige regeringen in ons land: less taxation, more value creation.” Eerst het goede nieuws: vorig jaar creëerden voedingsbedrijven in ons land liefst 2000 nieuwe jobs, een stijging van de tewerkstelling in de sector met 2,2%. Het tweede lichtpunt: in 2018 bedroeg de export 27,6 miljard euro, een stijging met 3,5% op één jaar tijd. “Met een positieve handelsbalans van 5,5 miljard euro, zijn we duidelijk een sociaaleconomische sterkhouder”, zegt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Willen we dat blijven, dan moeten we in eigen land een paar handicaps verder aanpakken: de hoge loon- en energiekosten en de krapte op de arbeidsmarkt.” De uitvoer stijgt niet zo hard als de voorbije jaren. En de Jan Vander Stichele globale omzet van de voedingsindustrie ondergaat voor het eerst in jaren een lichte daling tot 51,8 miljard euro (-0,8%). Na twee recordjaren liepen in 2018 de investeringen bij voedingsbedrijven terug met 6,7%. De terugval op de binnenlandse markt vindt Fevia zorgwekkend. “De omzet op de Belgische markt daalde met 5,3%. We roepen toekomstige regeringen dan ook op om komaf te maken met die typische Belgische lasagne aan accijnzen, taksen en heffingen op voeding. Die maken onze producten te duur en stimuleren grensaankopen. Daarbij verliezen we allemaal!”, waarschuwt Jan Vander Stichele. Een tweede kopzorg is de krapte op de arbeidsmarkt. “Onze bedrijven hebben het steeds moeilijker om de geschikte, vaak technische profielen aan te trekken. We hebben nood aan meer instroom van het talent via onderwijs, omscholing

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication