54

DYNAMIEK E-PROCUREMENT Overheidsopdrachten nu digitaal Evenals B2B en B2C, houdt B2G (business-to-government) er zijn eigen codes en praktijken op na. De reglementering van de overheidsopdrachten onderging verbeteringen en de publicatiedrempels van aanbestedingen werden herzien (meer hierover in onze editie van maart). Omdat alles op een enkel platform werd samengebracht, vindt uw onderneming nu vlotter relevante opdrachten. Toch dient u dit instrument correct te gebruiken en aan de voorwaarden van het bestek te voldoen. D e Brusselse regering besliste in 2015 een agentschap voor administratieve vereenvoudiging op te richten. Het werd Easybrussels, onder de bevoegdheid van Staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging Fadila Laanan. Het agentschap houdt de regering jaarlijks op de hoogte van het verdere verloop van de projecten. Zo bijvoorbeeld het e-loket, de elektronische facturatie of e-Procurement. Laatstgenoemde is bestemd voor online publicatie en beheer van de overheidsopdrachten. Easybrussels organiseert al enkele jaren lang opleidingen voor beambten. Sinds dit jaar voert het agentschap bovendien sensibiliseringscampagnes bij de ondernemingen, in samenwerking met Beci en de Brusselse administraties. Cathy Marcus, afgevaardigde bij de Brusselse regering voor administratieve vereenvoudiging, staat ook aan het hoofd van Easybrussels. Zij beantwoordde onze vragen. Wat zijn overheidsopdrachten nu eigenlijk en welke bedragen gaan ermee gepaard? Wettelijk is een overheidsopdracht een overeenkomst tegen vergoeding tussen een aanbestedende macht (een gemeentebestuur, een hoofdzakelijk door de overheid gefinancierde vzw, een overheidsbedrijf …) en een economische speler (een onderneming of een zelfstandige). Er bestaan drie grote categorieën overheidsopdrachten: leveringen, diensten en werkzaamheden. Het geheel van de overheidsopdrachten in België vertegenwoordigt jaarlijks ongeveer 15% van het BBP, meer dan 50 miljard euro. Hoe gebeurt het onderscheid tussen gepubliceerde opdrachten en degene die het niet hoeven te zijn? Er bestaan twee types overheidsopdrachten: degene die worden onderworpen aan de wettelijke verplichte officiële publicatie (alle opdrachten waarvan het bedrag gelijk is aan of hoger ligt dan € 144.000 btw excl., behalve uitzonderingen) en alle andere opdrachten (met een lager bedrag). In dit tweede geval kan de aanbestedende macht (minimum drie) economische spelers die hij zelf kiest, uitnodigen om deel te nemen. Waar vinden we alle overheidsopdrachten die wettelijk dienen te worden gepubliceerd? Bestaan er verschillen tussen Brussel, Vlaanderen en Wallonië? Alle publicatieplichtige overheidsopdrachten verschijnen op het e-Procurement platform, in de omgeving ‘Bulletins 52 BECI - Brussel metropool - mei 2018 Cathy Marcus, directrice van Easybrussels. der aanbestedingen’ (BDA). De publicatie gebeurt dankzij de e-Notification module (zie kader ‘Verdere stappen’). De economische spelers kunnen deze module trouwens gratis gebruiken om opdrachten te vinden of om automatische zoekprofielen te creëren, die e-mail meldingen zullen genereren. Opdrachten van € 144.000 btw excl. – of meer zijn wellicht niet haalbaar voor heel wat KMO’s en zelfstandigen in het Brusselse Gewest. Welke kansen bestaan er dan wel voor dergelijke economische spelers? Om hun deelname aan te moedigen voorziet de wet van 17 juni 2016 over de overheidsopdrachten een verplicht systeem van indeling in percelen. De aanbestedende macht die een opdracht aankondigt voor een bedrag van meer dan €144.000 btw excl., is vandaag verplicht de opdracht in (minimum twee) percelen in te delen. Het e-Procurement platform biedt bovendien de ‘Free Market’ omgeving, waarin overheidsorganen opdrachten van minder dan € 144.000 btw excl. kunnen aankondigen. Meerdere (gewestelijke en lokale) Brusselse besturen beginnen dit instrument te gebruiken voor verscheidene categorieën van opdrachten. Welke raad zou u geven aan kleine ondernemingen om ze aan te zetten deel te nemen aan Brusselse opdrachten die niet hoeven te worden gepubliceerd? De beste methode blijft de ‘klassieke’ prospectie. Aarzel zeker niet om direct contact te nemen met de verantwoordelijken van

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication