49

TOPIC Théâtre de la Toison d’Or, het Centre Culturel Bruegel, het Propulse festival en vele andere! Het ING Art Center verwelkomde verleden jaar een retrospectieve over Christo en Jeanne-Claude. Mini-Europe, het Centraal Station en het Stripmuseum hebben al deelgenomen, met Belgische artiesten als Girls in Hawaii, Sharko, Noa Moon… De betoverende charme van ondernemingen Het culturele aanbod draagt aanzienlijk bij tot het aantrekkingsvermogen en de charme van sommige sectoren. Als u bijvoorbeeld actief bent in toerisme of als zaakvoerder van een restaurant, kan een samenwerkingsverband met een nabijgelegen culturele gelegenheid een commerciële troef betekenen voor uw onderneming. Voorbeeld hiervan is het Théâtre de Poche, in het Ter Kamerenbos, dat is gaan samenwerken met de Brasserie de la Patinoire om gecombineerde formules toneel + restaurant aan te bieden. De klanten kunnen dezelfde avond van een dineetje en een toneelstuk genieten, voor een vaste prijs. De vzw Un Soir… Un Grain, die de ‘Be Film Festival’ en de ‘Brussels Short Film Festival’ organiseert, ontwikkelde citytrips in Brussel waarmee buitenlandse toeristen tegelijk de stad en een festival beleven. De vzw werkt samen met een Brussels hotel en Belgisch biermerk om toeristen een tweedaagse citytrip aan te bieden met ontbijt en proeven van Belgische bieren. Ook als u een meer verkoopgerichte sector actief bent, zijn Brussel en haar cultureel aanbod mooie argumenten om niet-Brusselse en buitenlandse medewerkers aan te trekken. Sommige ondernemingen stelden hun expertise ter beschikking van de culturele sector. Dat is het geval voor UTick, die een ticketing software ‘in the cloud’ ontwikkelde in functie van de behoeften van de klanten. De onderneming specialiseerde zich in tickets voor culturele gelegenheden. Alle verkoop gebeurt online via een specifiek platform, met een interface die volledig werd aangepast aan het imago van de betrokken culturele gelegenheid. UTick overtuigde al heel wat spelers in de Brusselse culturele sector, waaronder het Culturele sponsoring? De culturele spelers zoeken permanent naar financiële steun. Als u, als ondernemer, een culturele activiteit wenst te ondersteunen, overweeg dan culturele sponsoring! Meestal geeft de culturele sector veel zichtbaarheid aan zijn sponsors. De Bank Delen steunt bijvoorbeeld de internationale kunstbeurs Brafa. Ethias sponsort de Brussels Summer Festival. KBC Brussels treedt op als partner van de Ommegang. Thalys en Brussels Airlines steunen het Banad Art Nouveau/Art Deco festival … En dan is er nog ING, die op het Koningsplein zijn eigen Art Center runt. Wat de betrokken spelers ervan denken Wij ontmoetten Léa Lambert, communicatieverantwoordelijke van het in de Marollen gevestigde en door de Stad Brussel gefinancierde Centre Culturel Bruegel. Zij beschouwt cultuur als een toegangspoort om Brussel te ontdekken, en tegelijk als een werkelijke troef voor de ondernemingen die in de hoofdstad zijn gevestigd. Brussel staat bekend voor haar evenementen: hier het Brussels Summer Festival. Het Centre Culturel Bruegel ontvangt veel aanvragen van ondernemingen die het pand privé wensen te gebruiken voor corporate events, team buildings, creatieve workshops enz. Het centrum organiseert namelijk team buildings die rekening houden met het cultuuraanbod. Zo bijvoorbeeld een bezoek van de lopende tentoonstelling, de geschiedenis van het pand of creatieve workshops onder de vorm van verbale duels, in samenwerking met de Ligue d’Impro. Het Bruegel team werkt samen met handelaars uit de wijk tijdens evenementen als de Muziekfeest. Dankzij de burenhulp en de zichtbaarheid van alle lokale spelers krijgen de bezoekers een zeer volledig aanbod en ontdekken ze de wijk integraal. Brussel is een uiterst aantrekkelijke stad door haar geschiedkundige achtergrond, haar multiculturaliteit en eigenheid van haar inwoners. Het culturele aanbod en de bijdragen hiertoe van Brusselse spelers uit allerlei sectoren, getuigen van het menselijke en economische dynamisme. Een troef om zowel op het werk als privé maximaal in te zetten. ● Het Magritte museum, een van de boegbeelden van het toerisme in Brussel. BECI - Brussel metropool - mei 2018 47 © Reporters © Reporters © Reporters

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication