48

Het culturele aanbod, de charme van Brussel SPROUT TO BE BRUSSELS Brussel onderscheidt zich door haar overvloedig en verscheiden cultuuraanbod, dat zelfs als uitzonderlijk mag worden bestempeld voor een stad van deze omvang. Dit vloeit natuurlijk voort uit haar veelzijdigheid en het nooit aflatende werk van de culturele spelers. In samenwerking met Brussels Life, wilde Brussel Metropool dit aanbod voor het voetlicht brengen, als een verrijking voor alle Brusselaars, een troef voor de stad en zelfs een opportuniteit voor ondernemingen. Donatienne de Vleeschauwer Waar hebben we het over? De cultuur van Brussel is op zich al tweeledig, tegelijk Vlaams en Franstalig. Deze eigenheid ontstond ergens in de 15e eeuw, misschien zelfs vroeger. Tegelijk is de hoofdstad van Europa vandaag een van de meest multiculturele steden ter wereld, de tweetalige identiteit ten spijt. De cultuur ontwikkelt zich in zoveel richtingen als er buitenlandse invloeden zijn. Het Brusselse Gewest nadert de 1,2 miljoen inwoners, van wie 30%1 van buitenlandse afkomst. Om in te gaan op de verwachtingen van deze steeds groeiende bevolking en uiting te geven aan alle bestaande culturen, beschikt Brussel-Stad over acht musea, negen cultuurcentra en twaalf schouwburgen en schouwspelzalen, naast een hele resem privé gelegenheden en kunstgalerijen, waarvan sommige door Brussel-Stad worden gesubsidieerd. En over het ganse Gewest beschikt Brussel over meer dan 200 openbare en privé musea, kunstcentra en galerijen. De artistieke creatie en de tentoonstellingen in Brussel zijn in gans Europa beroemd. En dan hebben we het nog niet over een aantal kunstenaren en artiesten van wie de namen niet weg te denken zijn van onze stad: Hergé, Peyo, Victor Horta, René Magritte, Amélie Nothomb, Jacques Brel, Stromae… Al deze elementen dragen bij tot de culturele weelde van Brussel, veel ruimer dan de beperkte oppervlakte van de stad, zeker vergeleken met andere grote Europese steden. De Brusselse cultuur promoten Brussel incasseerde zware klappen tijdens de tragische evenementen van 2015 en 2016. Haar imago leed hieronder, met negatieve gevolgen voor de toeristische en culturele activiteiten. Ondertussen herstelde de stad. Visit.brussels, het overheidsorgaan belast met de promotie van de stad, ging samenwerken met musea, bars en restaurants voor de lancering van een kortingkaart van bepaalde 46 BECI - Brussel metropool - mei 2018 KBC Brussels is een van de partners van de Ommegang. duur. De ‘Brussels Card’ is namelijk 24, 48 of 72 uur geldig. Ze geeft toegang tot 39 deelnemende musea en geeft recht op talrijke kortingen op attracties, rondleidingen, bars, chocoladewinkels en boekhandels. Hetzelfde orgaan lanceerde begin maart ‘Spot.brussels’, de eerste online gids en cataloog waarmee u detailinformatie krijgt over alle zalen en culturele plekken op het Brusselse grondgebied. Spots.brussels informeert over de beschikbaarheid en de praktische gegevens van alle schouwspelzalen, zowel openbaar als privé. Ideaal voor ondernemingen of mensen die een voordracht of een event in Brussel willen organiseren. Anderzijds zetten burgerinitiatieven zich via video en digitale tools in voor de promotie van muziek en Brusselse gelegenheden. Zo bijvoorbeeld ‘Bruxelles ma belle’, die (nieuwe) talenten wil bekendmaken en ze in ongewone plaatsen in Brussel doen optreden. Gelegenheden als L’Archiduc, 1 Bron : Visit.Brussels https://visit.brussels/nl/article/Brussel-in-cijfers © Reporters © Reporters

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication