35

TOPIC “Ik ben trots op de dynamiek van Brussel wat betreft het vrouwelijke ondernemerschap. Tijdens de afgelopen 12 maanden werden talrijke initiatieven gelanceerd om vrouwen te helpen ondernemen.” Nadia Elabbouti, voedingssector “Ik waardeer het veiligheidsgevoel in Brussel, zeker na de terreuraanslagen en de sfeer die daardoor ontstond.” Jos Stas, commerciële diensten aan ondernemingen “Mijn grootste trots tijdens de afgelopen 12 maanden was de inhuldiging van het nieuwe Navo hoofdkwartier in Evere, in aanwezigheid van internationale staatshoofden. Dit bewijst de faam van onze hoofdstad.” Jean-Pierre Goeseels, smaakcertificatie “Ik ben trots op Brussel omdat de burgers zich voor verscheidene vraagstukken mobiliseren, en dan vooral wat betreft het onthaal van migranten.” Guillaume Meeus, milieudiensten 3. Welke maatregel zou er het eerst genomen moeten worden om Brussel aantrekkelijker te maken? “We moeten meer nadenken over de manier om de stad toegankelijker te maken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren met een betere infrastructuur voor voetgangers tijdens werkzaamheden aan de openbare weg. Of door verbeteringen aan het stedelijk landschap in Brussel.” Glynis Whiting, ontwikkeling van onlineplatformen “Ik geloof dat we in sommige wijken een kwaliteitsvolle stedenbouw moeten ontwikkelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de buurt rond het Zuidstation, de eerste indruk van internationale reizigers die in Brussel aankomen.” Mikaël Van Eeckhoudt, NGO van de mobiliteitssector “Een duidelijk gedefinieerde en stoutmoedige stedenbouwkundige ambitie, zoals in Berlijn. Voor de toekomst hebben we een duidelijke visie nodig, maar het armzalige politieke beleid in Brussel kan dat niet aan.” Xavier Teichmann, adviseur handelsstrategie “Ik pleit voor properder en aangenamer voetgangerszones. In sommige Brusselse wijken is wandelen echt geen plezier.” Brigitte Coppé, gepensioneerde grafologe “Ik geloof dat Brussel behoefte heeft aan een werkelijk stedelijke, geïntegreerde en vlotte architectuur, gekoppeld aan een wervenprogramma dat rekening houdt met de sociaaleconomische werkelijkheid en de mensen die in de wijken leven.” Eric Eberhaerd, adviseur in bedrijfsmanagement “Er is een reële nood aan ontradingsparkings buiten Brussel en vlakbij grote overstapmogelijkheden van het openbaar vervoer, om pendelaars aan te zetten daarvan gebruik te maken.” Guy Goetghebuer, automobielsector “Brussel heeft een kordate aanpak van verkeersagressie en vuilheid nodig. Twee zaken waar ik me enorm aan stoor.” Bert Anciaux, voorzitter van Actiris “Ik pleit voor een betere infrastructuur, minder chaotische wegenwerken met slechte omleggingen, een betere signalisatie langs de grote verkeersassen en een betere coördinatie van de overheidsdiensten om vertragingen van de werkzaamheden te vermijden en de doorlooptijden te verkorten.” Oliver Van Ende, ICT “Een eerste dringende maatregel? Het inzetten van een flink team voor een schoonmaakbeurt en de verfraaiing van Brussel.” Étienne Rigo, energiesector en mobiliteitsdiensten “Ik wens een duidelijker visie van de economische en maatschappelijke toekomst in Brussel. Een dergelijke visie moet van Brussel zelf komen. Buitenstaanders beoordelen ons hierop. We moeten inzicht krijgen in de grote uitdagingen en opkomen met werkelijke oplossingen voor de ondernemingen, de uitgesloten groepen in onze samenleving en de verscheidene gemeenschappen. Ik geloof verder dat wij meer evenementen nodig hebben voor de samenhang en de opwaardering van de verscheidene gemeenschappen in Brussel.” Michel de Kemmeter, adviseur economische vooruitzichten BECI - Brussel metropool - mei 2018 33 “Het culturele aanbod en het behoud van een levenskwaliteit ondanks de veiligheidsmaatregelen: daarom ben ik trots op Brussel. ” Hugues Delescaille, gezondheidszorg D.R. D.R. D.R. D.R. D.R. D.R.

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication