30

TOPIC IN EEN De zeven gegevens van Brussel i t Dynamische ondernemers En volgens de ramingen van Visit.brussels2 , worden er in onze hoofdstad 108 talen gesproken. De International Organization for Migration3 verklaart dat Brussel de tweede meest kosmopolitische stad ter wereld is, na Dubai. 12.461 nieuwe ondernemingen werden in 2017 in Brussel opgericht (13,2% van de Belgische starters). Rekening houdend met de bevolking, zijn dit de hoogste cijfers van gans het land: 10,5 starters voor 1.000 inwoners Brussel, groene stad Met neemt de natuur meer dan 50% van de oppervlakte van het Brusselse Gewest4 waardoor de stad een van de groenste ter wereld is. in beslag, (vergeleken met 8 in Vlaanderen en 6,8 in Wallonië). Brussel bevindt zich in het midden van de zogenaamde ‘blauwe banaan’: het meest verstedelijkte en rijkste gebied van Europa, met meer dan 100 miljoen inwoners langs een boog van ongeveer 1500 km, en een BBP per inwoner tussen100 en 125% van het EU gemiddelde. 8.000 hectare groenvoorzieningen Cultuur Kennis en wetenschap Brussel totaliseert 59 vestigingen van universiteiten en hogescholen, samen goed voor 5 90.000 studenten , onder wie 21% buitenlanders. Hiermee is Brussel de grootste studentenstad van België. ir De Brusselse hotelshebben in 2017 6,65 miljoen overnachtingen geregistreerd (+21%). Brussel werd in 2016 de eerste internationale congresstad7 met 906 georganiseerde evenementen. 28 BECI - Brussel metropool - mei 2018 , 1 BISA gegevens 2 Volgens Visit.brussels, Brussel Europa in Cijfers 2016 3 World Migration Report 2015 4 Gegevens van Leefmilieu Brussel 5 ATO, Synthese van het studentenleven 6 Visit.brussels, toeristische barometer 7 Volgens de UIA (Unie van de Internationale Verenigingen) Brussel is dus terug op haar niveau van 2015, vóór de terreuraanslagen. Deze overnachtingen worden ingedeeld in 45,6 % vrijetijdstoerisme en 54,4 % 54,4% zakelijk toerisme6 . Het platform agenda. brussels kondigde in 2017 20.430 CULTURELE EVENEMENTEN aan (+2,25%). e e D r i d e v B e r r e T u s s i s e m o t l e e s O p j 1 a u n a i r 0 2 1 7 t o t l a i s 1 Geografische ligging 7 9 n a t i o n a l i t e i t e n 1 .

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication