51

FOCUS Laure Lemaire, Directrice van Interface3: “De samenwerking met spelers als Beci betekent voor ons een echte meerwaarde, aangezien de studenten beter begrijpen hoe ondernemingen functioneren en, wie weet, misschien vroeg of laat hun eigen business zullen oprichten. Het is van groot belang dat de Brusselse ondernemingen hun deuren ook openen voor mensen met een ongewoon leertraject. Van werkgevers die zulke mensen aanwerven, krijgen we meestal een zeer positieve feedback. Dergelijke werknemers hebben door hun parcours meestal de handen uit de mouwen leren steken en een open geest ontwikkeld.” » Naarmate elke studente haar project voorstelde aan de groep, stelden de anderen nuttige vragen, kwamen ze op met nieuwe ideeën, gaven ze constructieve feedback en moedigden ze elkaar aan. De trots glinsterde in de ogen, gaf de dames meer zelfzekerheid en vertrouwen in zichzelf en hun ideeën. Op het einde van de dag gedroegen ze zich veel pittiger en hadden ze een totaal andere allure. Ze keerden boordevol ideeën huiswaarts, met het gevoel dat nieuwe kansen zich konden aanbieden en vooral gezonde beginselen van marketing! ● Sara D. : “Dankzij het bezoek aan de Kamer van Koophandel van Brussel vond ik een antwoord op veel van mijn vragen en een flink pak informatie. Dit is de ideale plek om een mooi project van stapel te laten lopen.” Anaïs V. : “Ik waardeerde vooral de cursus die de werking van marketing toelichtte, op basis van het concept van een bedrijf dat we zouden kunnen oprichten. Bovendien was de presentatie van de persoon die ondernemer van beroep is, leerrijk wat betreft de te zetten stappen en het nodige denkproces.” Mélanie R. : “Het rollenspel was bijzonder leerrijk. De ideeën van elke deelneemster hebben ons veel bijgebracht. Dank voor deze bijzonder verrijkende dag.” Brigitte De K. : “Wij kregen de sleutels om een onderneming op te starten. Wij leerden een onderscheid te maken tussen een project, een droom en de verwachtingen van de markt. Wij leerden een doelgroep te definiëren en technieken om de zaak bekend te maken. Wij ontdekten waarom het zo belangrijk is de fysieke of virtuele plaats te kiezen waar onze onderneming met de beste kansen op succes zou kunnen bestaan. Wij weten nu hoe we de omgeving en de prijzen moeten bepalen en welk imago het merk aan de klanten moet communiceren. Wij hebben nu zin in een eigen activiteit, deeltijds of voltijds, eventueel in bijberoep, maar in elk geval in de wetenschap dat er spelers bestaan als Beci, met als taak de ondernemers gedurende de ganse levensloop van de onderneming bij te staan.” Laurianne K : “Ieder van ons werd rechtstreeks betrokken bij de activiteit van de onderneming. Een zeer verrijkende aanpak. Hierdoor werden de troeven en talenten van iedere deelneemster al gauw duidelijk. Persoonlijk heb ik dit alles goed geïntegreerd en bovendien mijn beroepsuitzichten in vraag gesteld.” BECI - Brussel metropool - april 2018 49

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication