31

TOPIC Louis Devaux (Devaux Consult) ring te vergroten, raadt Xavier de Troostembergh de ondernemers aan om over een concreet actieplan te beschikken om de markt te veroveren (resources, te nemen acties, segmenten die prioritair moeten worden benaderd …). Louis Devaux heeft een andere invalshoek: “Ken uw vak door en door, en ook de meerwaarde die u op de markt te bieden hebt (de te vervullen vraag)”. Frédéric Lévy Morelle stelt dat de manier waarop vragen tijdens een afspraak worden beantwoord, van belang is: “Wijs op het goede beheer tijdens de vorige boekjaren. Toon aan hoe u een crisis hebt overwonnen en wat uw terugbetalingscapaciteiten zijn. Dit zijn elementen waar wij bijzonder op attent zijn.” ● KMO’S ZOEKEN VAKER EVENWICHT DAN GROEI Waartoe dient een netwerk dat KMO’s op de weg naar groei begeleidt, terwijl elke onderneming tot groei en winst wordt geroepen? Er ligt een heel diepe kloof tussen de grotere ondernemingen met duidelijke groeiambities, en de meeste KMO’s, die dagelijks focussen op dringende taken: een nieuw product ontwerpen, een certificaat hernieuwen, een persoon aanwerven … De KMO die werkelijk wil groeien, moet een koers bepalen die alle verdere beslissingen zal beïnvloeden. Heel weinig bedrijven slagen daarin. Wij beogen een duurzame groei, waarbij de onderneming zich snel en regelmatig ontwikkelt. Wat is de achillespees van KMO’s? Piet Himpe vertegenwoordigt WIKANE in Brussel. Waarom zit u in dit segment? Actief binnen KMO over de laatste 25 jaar, hebben we een belangrijk aantal ondernemingen ontmoet die hun potentieel niet ten volle uitbaatten. Wij noemen ze “schone slaapsters”. Jarenlang leven ze op een laag pitje. Maar zodra ze resoluut voor een groeicultuur gaan, ontwikkelen ze zich sneller dan de rest van de markt. Als deze KMO’s daarin slagen, waarom doen ze dan een beroep op jullie? De duurzaamheid van succes is de grote uitdaging. Maar al te vaak struikelt de KMO na enkele succesvolle jaren op een minder goede conjunctuur of financiële problemen omdat ze haar basis niet heeft verstevigd. Een nijpend gebrek aan kapitaal en een afwisseling van succesvolle jaren waar durf en verbeelding hoogtij vieren, en mindere jaren gekenmerkt door een in zichzelf gekeerde en afwachtende houding. Hoe kan de groei in zulke omstandigheden op lange termijn worden verzekerd? Wij helpen de KMO bij het verwerven van voldoende eigen middelen om de ontwikkeling te financieren en om ook in minder succesvolle tijden risico’s te blijven nemen. Kan uw aanpak vruchten afwerpen in alle bedrijfssectoren? Eerder het potentieel dan het beroep van een KMO bepaalt het succes: dit zijn de kwaliteit van het aanbod, de deskundigheid, de ambitie … Deze troeven zijn veel belangrijker dan de dynamiek van de markt! In een notendop: WIKANE is een netwerk van 50 kantoren verspreid op de grondgebieden van Frankrijk, Zwitserland en België. Zijn consultants begeleiden B-to-B KMO’s met een sterk potentieel op de weg naar een snelle en regelmatige groei. BECI - Brussel metropool - februari 2018 www.wikane.com ❙ piet.himpe@wikane.com ❙ +32 479 830 455 © Isopix © Isopix

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication