we industriële revolutie. Daarom is het ook logisch dat ondernemers geruststelling en informatie zoeken bij hun beroepsverenigingen. De Kamer van Koophandel moet hiertoe bijdragen via events, debatten, publicaties en contacten, maar ook als lobby die druk uitoefent op de politieke wereld.” “De New Ways of Working, de Smart Ways of Working, de creatie van starters … We mogen deze fenomenen niet los van elkaar benaderen, want ze maken allemaal integraal deel uit van de digitale revolutie. En precies door deze revolutie verandert niet alleen het aanbod van het product of de dienst, maar ook de verkoop en de marketing, evenals de manier waarop de productie wordt aangepakt, in het raam van de industrie 4.0, de NWOW e.d. Meer nog: door de rampzalige situatie van de mobiliteit in Brussel en het gebrek aan politieke visie en middelen, wordt telewerk waarschijnlijk de enige, geloofwaardige en positieve oplossing voor dit probleem. De autonome voertuigen zullen slechts op langere termijn een oplossing bieden. Bij Google zijn er geen bedrijfswagens en zeer weinig parkeerplaatsen. Wij zetten werknemers, klanten en partners aan om gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets, en vaker een beroep te doen op telewerk en video conferencing.” “Belgische starters koesteren kleine dromen” “We hebben al veel vertraging opgelopen, want de starters die voor tewerkstelling zorgen in de Silicon Valley zijn ondertussen al 5, 10 of 15 jaar bezig. Bij ons zijn ze veel jonger en als ze succes oogsten zal de impact slechts binnen 5 of 10 jaar meetbaar zijn. In afwachting focussen we best op de verandering van bestaande ondernemingen, die tewerkstelling hebben gecreëerd en dat nog steeds doen. Maar we zitten nog met een mentaliteitsprobleem: onze dromen zijn te bescheiden! Van een Belgische starter zal u vernemen dat hij iets van plan is in zijn streek, hooguit iets zal proberen in Nederland of in Frankrijk en eventueel aan de andere kant van de taalgrens. De Chinezen en de Amerikanen houden er andere dromen op na: ze willen de wereld veroveren! Wij zijn te bescheiden, onvoldoende ambitieus, we zijn geen veroveraars.” • “Brussel heeft eerst en vooral een nieuwe visie nodig” Luc de Brabandere – Bedrijfsfilosoof, Boston Consulting Group “B ij zijn ontstaan is geen enkel idee op zich goed; dit gebeurt slechts in een tweede fase. Eerst verschijnt het concept. Pas daarna onderzoeken we het en maken we er een ‘goed idee’ van. Hou dus rekening met de twee stappen in het denkproces: de creatie en daarna de beoordeling. Maar laten we een onderscheid maken. Als u echt creatief te werk gaat, stelt u zich, in aanwezigheid van een vermoedelijk goed idee, de volgende vraag: ‘Ja, en?’ eerder dan ‘Ja, maar...’, want daarmee maakt u het idee meteen kapot.” “Brussel heeft ideeën genoeg, maar geen visie waarin ze betekenisvol kunnen worden. Sony, bijvoorbeeld, vond de walkman uit, maar niet de iPod, die nochtans binnen dezelfde visie kaderde. Kodak vond de instant foto, de copier en zelfs de CD-rom uit maar bleef fundamenteel een chemisch bedrijf en kon het faillissement niet vermijden. Daarentegen positioneerde 3M zich als een onderneming ten dienste van haar klanten. Haar succes spreekt boekdelen.” “Vooral de visie is belangrijk. We moeten Brussel anders opvatten. Wat is Brussel? De hoofdstad van België? Een groepering van 19 gemeenten? We moeten dit opnieuw definiëren. Waarom zouden we niet zeggen dat het de stad van de toekomst is of het laboratorium van Europa, of nog iets anders? Pas nadien kunnen we nagaan in welke mate ideeën iets opleveren, binnen deze visie.” “Disruptieve modellen kunnen de Brusselse economie een duwtje in de rug geven. Disruptie is de overgang van een oud naar een nieuw model. En een model is een vereenvoudiging van de wereld. Een voorbeeld: ik ben officieel met pensioen, maar in werkelijkheid beschouw ik mezelf als een grootvader die nog werkt en die nog diensten wil bewijzen aan de samenleving. Wanneer de modellen niet meer overeenstemmen met de werkelijkheid van vandaag, moeten we ze vervangen. De digitale wereld stemt bijvoorbeeld niet overheen met de wereld van de materiële goederen. De waarde van het werk laat zich niet langer in uren en tijd meten … Disruptie is dus van groot belang om de verandering van de economie te ondersteunen en ze niet te ondergaan.” • Beci Activiteitenverslag 2017 | 7 © Reporters