“Wat wij in vraag moeten stellen, is niet zozeer onze opdracht dan wel de manier waarop wij die vervullen. Dit is een fundamentele voorwaarde om nuttig te blijven voor de gemeenschap van onze leden.” Open trekken Het basisbeginsel van deze hervorming is openheid, aldus gedelegeerd bestuurder Olivier Willocx. “Ten eerste, open staan voor verandering. Wellicht hebben weinig vroegere generaties zoveel technologische en sociaaleconomische omwentelingen doorstaan als wij. We moeten volledig open staan voor innovatie en waakzaam blijven voor de constante veranderingen. Dit geldt ook naar onze leden toe: de onderneming moet zich in de Kamer thuis voelen. Vandaar het belang van een perfect onthaal. Ons netwerk moet eveneens open zijn: wij brengen ondernemingen samen in een gemeenschap om gedachtewisseling, samenwerking, zakendoen en ook gemeenschappelijk optreden te bevorderen.” “Wij willen de Kamer van Koophandel zowel letterlijk als figuurlijk open trekken”, besluit Thierry Willemarck. “Wij willen open staan voor ondernemingen, innovatie en de nieuwe vormen van samenwerking. Dit zal met allerlei veranderingen gepaard gaan, o.a. de verbouwing van ons pand, digitalisering, nieuwe werkgewoontes enz.” Tot zover de denkpistes die het project ‘The Cham’ momenteel bewandelt en waarvan we de hoofdlijnen elders in dit verslag toelichten. • Het basisbeginsel van deze hervorming is openheid: open staan voor verandering; open staan voor onze leden; open staan via ons netwerk. Olivier Willocx, Gedelegeerd Bestuurder Het strategisch plan Brussel 2025 De werking van Beci volgt haar strategisch plan dat in 2015 werd bepaald en dat een tienjaren-visie inhoudt voor Brussel (dus tot 2025). Deze visie streeft drie grote doelstellingen na: • Het Brusselse Gewest moet de rijkste regio van Europa worden qua BBP per inwoner; • De werkloosheid moet onder 10% dalen (15% bij de jongeren); • Brussel moet als Gewest worden erkend in domeinen als mobiliteit, veiligheid, fiscale aantrekkelijkheid, milieu en sociale vrede – kortom een gewest waar mensen graag wonen en werken. De kamers van koophandel ontstonden uit de vrije vereniging van ondernemers en wederzijdse hulp. Deze waarden zijn nog steeds actueel. Joëlle Evenepoel, Secretaris-Generaal Om deze visie waar te maken, bepaalde Beci vier prioriteiten: • Een gunstig zakelijk klimaat tot stand brengen en het ondernemerschap aanmoedigen; • Meer macht voor de werkgevers dankzij de relevantie en het representatief karakter van Beci; • De overheidsspelers en -organen attent maken op hun verantwoordelijkheden; • Erop toezien dat de overheid de beginselen van subsidiariteit en goed beleid correct naleeft. 4 | Beci Activiteitenverslag 2017