Opleiding Het steeds hernieuwde vormingsaanbod Tussen 1 juli 2016 en 30 juni 2017 organiseerde Beci niet minder dan 120 opleidingen, die 1.498 deelnemers samenbrachten. De tevredenheidsgraad haalt 9/10, mede dankzij een herschikking van de opleidingen en de lancering van een nieuwe website. Gaëlle Hoogsteyn “E en van onze hoofdtaken bestaat erin ondernemingen te informeren en ze te steunen wanneer ze zich bijvoorbeeld moeten aanpassen aan veranderingen in de wetgeving”, stelt Training Coordinator Émilie Lessire. Zij gaat er vanuit dat de Kamer van Koophandel preventief moet optreden: “Maar al te vaak beginnen ondernemingen slechts op het laatste nippertje aan de invoering of wijziging van procedures, terwijl zulke maatregelen vooraf denk- en voorbereidend werk vereisen.” Een voorbeeld hiervan is de nieuwe wet over de inzameling van data, die in 2018 van kracht wordt. “Wij zijn er om bedrijven te sensibiliseren voor deze nieuwe verplichting en ze te doen inzien dat ze er zich vanaf nu moeten op voorbereiden.” Niets minder dan uitmuntendheid Ook dit jaar lag de tevredenheidsgraad van de deelnemers aan Beci-vormingen boven de 9/10. Volgens Émilie dragen meerdere factoren hiertoe bij. En om te beginnen, de aandacht die we aan de behoeften van ondernemingen besteden. “De beroepswereld verandert alsmaar sneller, zeker wat de digitale dimensie betreft. Daarom ontwikkelen we vaak nieuwe opleidingen wanneer meerdere bedrijven een bepaald thema aankaarten.” Beci ontdekt deze specifieke behoeften grotendeels dankzij de synergieën tussen zijn verscheidene afdelingen. Zo heeft de HRM Club bijvoorbeeld veel voeling voor behoeften en trends in human resources. Ook dient gezegd dat alle aangeboden opleidingen eveneens intern, binnen de bedrijven zelf, kunnen worden georganiseerd. Ten tweede stelt Beci hoge eisen wat kwaliteit betreft. De trainers zijn deskundigen. Een selectiecomité kiest ze één voor één en de deelnemers beoordelen ze na elke sessie. “Als de opleiding lager scoort dan 8 op 10, stoppen we ermee”, verklapt Émilie Lessire. “Wij mikken op uitmuntendBeci Activiteitenverslag 2017 | 41