Bedrijfsoverdrachten? Daar is al bijna 20 jaar sprake van. In 1994 boog de Europese commissie zich voor het eerst over dit netelig vraagstuk. En toch hebben de meeste ondernemers nog steeds veel moeite om een dergelijke stap in het leven van hun onderneming te overwegen en dus voor te bereiden. Sinds drie jaar werkt de Transmission Hub van Beci aan deze belangrijke economische uitdaging. G.H. Een vredige bedrijfsoverdracht I Vandaag weten we dat de ondernemers slechts een zeer vaag idee hebben van wat een overdracht of een overname allemaal inhoudt. Erick Thiry, adviseur bedrijfsoverdracht 40 40 vennootschappen doen momenteel een beroep op de Transmission Hub om hun overdracht voor te bereiden. De databank bevat ongeveer 350 potentiële overnemers. Tijdens het afgelopen jaar 2016-2017 namen ongeveer 1.200 mensen deel aan de conferenties van de Hub en werden meer dan 140 contacten gelegd tussen overlaters en overnemers. 38 | Beci Activiteitenverslag 2017 Met rondetafelgesprekken, conferenties, opleidingen, ontmoetingen, individueel advies, diagnose en vertrouwelijkheid begeleidt de Transmission Hub van Beci de kandidaat overlaters doorheen het ganse proces. De meerwaarde van Beci zit volgens Erick in zijn totaal neutrale rol. “In de Transmission Hub treedt Beci als projectcoördinator op, meteen een garantie van onpartijdigheid en neutraliteit.” Hoge kruissnelheid Amper drie jaar na zijn oprichting draait de Transmission Hub op volle toeren en voorziet geen vertraging. “De eerste twee jaren van de Hub bewezen dat er echt een behoefte aan begeleiding bestaat”, vertelt Erick. “Vandaag weten we dat de ondernemers slechts een zeer vaag idee hebben van wat een overdracht of een overname allemaal inhoudt.” Beci heeft zijn diensten moeten bijsturen om de behoeften van overlatende ondernen Brussel zullen meer dan 37.000 ondernemingen in de komende jaren moeten worden overgenomen. Maar nagenoeg 50% van de ondernemers die overwegen om hun onderneming binnen de twee jaar over te laten, hebben nog geen enkele voorbereidende stap gezet. Daar hangen nochtans 147.000 banen van af. “Zijn onderneming verkopen, is soms een moeilijke beslissing”, weet Erick Thiry, adviseur bedrijfsoverdracht bij Beci. “Nochtans is dit een zeer belangrijke stap in het leven van een bedrijfsleider: hij moet daar lang op voorhand aan beginnen, zich door bekwame mensen omringen, een aantal stappen en regels naleven en zichzelf in de mogelijkheid stellen om een ideale overnemer te vinden.” mers beter te beantwoorden. Vandaag zijn 50 ondernemingen met de Hub bezig hun overdracht voor te bereiden. In de databank staan de gegevens van ongeveer 350 kandidaat-overnemers. Tijdens het jaar 20162017 namen ongeveer 1.200 mensen deel aan de conferenties van de Hub en werden meer dan 140 contacten gelegd tussen overlaters en overnemers. “Slechts in de komende maanden zal onze inzet vruchten afwerpen”, aldus onze deskundige. “Een overdracht duurt gemiddeld tussen drie en vijf jaar. We zijn momenteel meerdere dossiers aan het afronden.” Nieuwigheden en projecten Nieuw in 2016-2017 was de internationalisering van de overdrachten. Volgens Erick wist Beci zich te positioneren als een belangrijke partner voor Brusselse ondernemingen die op zoek zijn naar een overnemer. Bovendien geniet de Transmission Hub voortaan voldoende bekendheid, waardoor hij nu ook grensoverschrijdend te werk gaat. “In samenwerking met Brussels Invest & Export, het EEN netwerk en onze eigen internationale afdeling hebben wij diensten ontwikkeld voor buitenlandse ondernemers en investeerders die bedrijven in België wensen over te nemen”, vertelt hij. “Dit is een nieuw alternatief voor de bedrijfsoverdracht. De eerste resultaten zijn nogal aanmoedigend.” In de toekomst zal een verdere integratie met de andere afdelingen van Beci nieuwe uitzichten openen. Bovendien mag de Hub op de steun rekenen van KBC Brussels, Belfius, Partena, Actoria en WCI. “Onderhandelingen zijn aan de gang met andere grote potentiële partners”, verklapt Erick. “Dit bewijst dat de Transmission nog mooie jaren tegemoet gaat.” • O v e r l a t e n