H et Kenniscentrum van Beci zou u kunnen vergelijken met een ‘think tank’, want daar concentreert zich al de deskundigheid in de diverse sociaaleconomide Week van de Mobiliteit de deelnemende ondernemingen in staat om nieuwe alternatieven te onderzoeken en uit te testen. sche domeinen die een directe invloed hebben op het leven van de Brusselse ondernemingen. Het Kenniscentrum raadpleegt de leden, voert intersectoraal overleg en verricht eigen werk. Aan de hand daarvan neemt Beci standpunten in. Hetzelfde departement ondersteunt het werk van de Beci mandatarissen telkens zij de belangen van Brusselse ondernemingen verdedigen. Het resultaat van al dit werk vindt u samengevat terug in positioneringsfiches, die een bondig overzicht geven van de Brusselse intersectorale visie in allerlei materies die van belang zijn voor het ondernemerschap. Minstens even belangrijk is de rol die de deskundigen van het kenniscentrum spelen, naar de ondernemingen toe: ze staan, ieder in zijn specialiteit, ten dienste van de bedrijven om ze te begeleiden, met advies of opleidingen. Voorbeelden zijn de voorbereiding van een mobiliteitsplan of een afvalbeleid, of de leden wegwijs maken in de doolhof van de vergunningsaanvragen. De deskundigen treden nu en dan ook op om oplossingen te vinden voor bepaalde individuele dossiers. Ook in 2018 zullen de uitdagingen talrijk zijn (mobiliteit, stedenbouwkunde, milieu, energie, werkgelegenheid, vorming, kringloopeconomie, diversiteit …). Kortom, alle hens aan dek, want Beci is er om diensten te verlenen aan zijn leden. Mobiliteit, de voornaamste bron van bezorgdheid De ondernemingen beschouwen de Brusselse mobiliteitsproblemen nog steeds als de meest zorgbarende. Beci hamert constant op de noodzaak van realistische en concrete oplossingen voor de mobiliteit, waarbij rekening wordt gehouden met alle behoeften. Wij denken dat de invoering van een intelligente kilometerheffing – eerder dan een stadstol – op termijn zal bijdragen tot een betere mobiliteit in en rond Brussel. Ischa Lambrechts, Mobiliteitsadviseur Mobiliteitsadviseur Ischa Lambrechts ontwikkelt en verspreidt de standpunten van Beci in complexe materies zoals het nieuwe Mobiliteitsplan van het Brusselse Gewest of het dossier van de Lage-Emissiezones (LEZ): “Deze dossiers zullen een directe impact hebben op de activiteiten van ondernemingen. Wij moeten aandacht besteden aan het minste detail om de coherentie te vrijwaren tussen de verscheidene vormen van overheidsbeleid en de maatregelen die steun aan de ondernemingen verlenen.” Beci onderzoekt bovendien de beste alternatieven voor een efficiënte mobiliteit in Brussel en de rand. “Wij denken dat de invoering van een intelligente kilometerheffing – eerder dan een stadstol – op termijn zal bijdragen tot een betere mobiliteit in en rond Brussel. Samen met onze partners werken wij dus verder aan deze oplossing, om de kansen en troeven die ze biedt voor het voetlicht te brengen.” Voor de ondernemingen is het concept van een mobiliteitsbudget ten gunste van de werknemers zeker een van de interessantste maatregelen. Ook daar werkt Beci samen met zijn partners aan de verdere ontwikkeling van dergelijke oplossingen. Zo stelden de acties ondernomen tijdens Eén van onze opdrachten is er voor te zorgen dat de huidige ondernemingen hun vestiging in de stad mogen behouden. Lise Nakhlé, Stedenbouwadviseur Beci Activiteitenverslag 2017 | 29 Stedenbouwkunde: een nieuwe ontplooiing van de industrie in het stedelijk weefsel Welke plaats krijgt de industrie in het Brussel van de toekomst? Onder welke vormen? Welke zijn de nieuwe beloftevolle segmenten? Al deze dossiers genieten een dagelijkse opvolging én inspanningen om de beleidsmakers van stedenbouw te overtuigen. Prospectief anticipeert Beci op dergelijke ontwikkelingen, in samenspraak met de betrokken sectoren, de Havengemeenschap, de Haven van Brussel en Citydev. Beci neemt ook actief deel aan het internationaal onderzoeksproject Cities of Making, dat de middelen wil aanvoeren om een nieuwe stedelijke industrie te laten ontluiken dankzij technologische ontwikkeling, ruimtelijke ordening en een goed beleid van de transitie. Beci stedenbouwadviseur Lise Nakhlé maakt er ons op attent: “De digitale sector, 3D printing, innoverende