p Thierry Willemarck Beci moet met de tijd mee In oktober dit jaar duidt de Algemene Vergadering van Beci een nieuwe voorzitter aan, na vier jaar voorzitter schap van Thierry Willemarck. We hebben de uittredende voorzitter ontmoet om de balans op te maken van een mandaat dat hij nu met de lancering van een ambitieus project afrondt. Emmanuel Robert D e statuten zijn overduidelijk: binnen een aantal weken moet Thierry Willemarck het roer overlaten. “Op zich een goede zaak”, vindt hij. “Deze boeiende functie zou ik met plezier verder beoefenen. Maar ze vergt ook veel inzet. En vernieuwing kan echt geen kwaad, geloof ik.” Heel wat evenementen kenmerkten het mandaat van Thierry Willemarck tussen 2013 en 2017. Brussel onderging de toepassing van de zesde Staatshervorming, de vorming van een nieuwe gewestelijke regering en, helaas ook, de terreuraanslagen van 22 maart 2016 en hun gevolgen. Dit is, ruw geschetst, de context waarin Beci actie voerde, vooral rond een aantal welomschreven thema’s: mobiliteit, fiscaliteit, beleid, vorming en het imago van Brussel … Mobiliteit: “de mentaliteit verandert” De mobiliteit is en blijft de hoofdbekommernis van de voorzitter van Beci, die bovendien CEO van Touring is. Dit geldt ook voor de Brusselse ondernemers, zo blijkt uit onze opiniepeilingen. Welke doorbraken heeft Thierry Willemarck tijdens zijn mandaat geconstateerd? “Ik stel tevreden vast dat de gewestelijke regering, in haar politiek beleid, eindelijk voorrang geeft aan de uitbreiding van de metro. Ik verheug me bovendien over de voetgangerszone in Brussel-Stad, al betreur ik de algemene aanpak van het project, die voor nieuwe problemen zorgt. Ik heb bovendien de indruk dat de mentaliteit verandert in de bedrijfswereld, maar om dit daadwerkelijk te meten, is het waarschijnlijk nog te vroeg. Hoe dan ook, de talrijke gesprekken rond mobiliteit, de benoeming van mobiliteitsverantwoordelijken en de voortaan verplichte bedrijfsvervoerplannen, dit alles heeft een denkproces op gang gebracht. Bij BNP Paribas Fortis adviseren voortaan 600 eco-coaches hun collega’s! Het ‘cafetariaplan’ heeft nu in heel wat bedrijven ingang gevonden en het concept van ‘mobiliteitsbudget’, dat Beci promoot, begint door te sijpelen. Op dat vlak staan we verder dan de federale overheid, die zich momenteel beperkt tot een voorzichtige ‘cash for car’.” Mobiliteit heeft veel te maken met goed beleid. Op dit vlak eist Beci een doelmatiger aanpak van de transregionale vraagstukken, waaronder mobiliteit. Mag wel, want van de ‘grootstedelijke gemeenschap’ die de wetgever voorziet, hebben we nog niet veel gezien. “Bevoegdheden werden naar de Gewesten overgeheveld omdat de kijk op zaken verschilde”, weet Thierry Willemarck. “De politiek komt hier niet op terug. Maar ik Beci Activiteitenverslag 2017 | 23 e E e n k g e e r s m t