18

TOPIC VASTGOED EN STEDENBOUWKUNDE Brussel op zoek naar een nieuwe commerciële visie De commerciële kernen denken andere positioneringen uit wanneer nieuwe handelscentra zich komen vestigen op een Brusselse markt in volle economische overgang. Deskundigen en politici herhalen dat voorzichtigheid is geboden en dat meer denkwerk nodig is om de toekomst van grote en kleine handelszaken te verzekeren. H et handelslandschap van het Brusselse Gewest was tot voor kort vrij stabiel, met dezelfde handelscentra sinds tientallen jaren. Daar komt nu verandering in met het ontstaan van Docks en de grootschalige Neo en U-place in het noorden, de verkeersvrije grote lanen in het centrum en de snelle ontwikkeling van e-commerce. “Onzekerheid is het ergste dat de handel kan overkomen”, stelt Pierre-Yves Bolus, voormalig directeur van Atrium en vandaag aan het hoofd van Devimo Consult, belast met het beheer van shoppingcenters als City 2, The Mint, Anspach, Westland, Woluwe en de Gulden Vliesgalerij. “Hoe kunnen wij vooraanstaande en nieuwe merken aantrekken als we niet weten wanneer de verkeersvrije zone in het stadscentrum eindelijk wordt heraangelegd?” Jean-Pierre Grimmeau en Benjamin Wayens, allebei docenten en vorsers aan de ULB, publiceerden een studie over de handelszaken sinds 19451 , waarin te lezen staat dat de Belgische markt tot in het jaar 2000 bleef groeien maar vandaag verzadigd is. De auteurs zien een verband tussen enerzijds de stagnering van de omzet per inwoner en van de werkgelegenheid in de detailhandel, en anderzijds de vermenigvuldiging van vergunningen voor nieuwe Ophélie Delarouzée Docks Bruxsel, het eerste van de nieuwe handelsprojecten, opende eind oktober zijn deuren. handelsoppervlakten (+28% tussen 2005 en 2013). De omzet per vierkante meter is tussen 2007 en 2011 gedaald van 6.100 naar 5.600 euro. “Sinds de crisis stagneert het verbruik van de gezinnen, of gaat het zelfs achteruit”, stelt Pierre-Yves Bolus vast. Dit beaamt Benjamin Wayens: “Groei ontstaat vooral uit demografische groei, tenminste als de nieuwe bewoners voldoende vermogend zijn. In Brussel is dit niet echt het geval.” Pierre-Yves Bolus (Devimo Consult) 16 BECI - Brussel metropool - februari 2017 De reactie van de beleidsmensen De Stad en het Gewest reageerden met een hervorming van hun structuren en bestelden studies om met betere gegevens te kunnen werken dan veronderstellingen. De schepen van handel Marion Lemesre vulde een tot dan nogal schrale administratie aan. Duidelijkheidshalve presenteert ze in februari haar steunplan voor de handel. De door het college aangevraagde studie over de eigenschappen van de grondregie zou verhelderend moeten zijn voor de aanpak van een positieve discriminatie, ten gunste van een meer gemengd aanbod. Op regionaal niveau gaf minister van Economie Didier Gosuin een nieuwe wending aan het handelsagentschap Atrium, om de versplintering tussen gemeenten tegen te werken en een gewestelijke visie op te leggen. Het agentschap werd belast met een studie van de impact van Docks, een evaluatie van de handelsstromen, een onderzoek naar het gevaar van een verschuiving van de handel vanuit het centrum naar de projecten in het noorden, en een evaluatie van de capaciteit om nieuwe externe klanten aan te trekken. De voorbereiding van een commercieel ontwikkelingsplan zal een flink deel van het jaar 2017 in beslag nemen. Een eerste verwezenlijking in het noorden Het vastgestelde tekort aan handelsoppervlakte in het noorden, dat in het commercieel ontwikkelingsplan van 2008 vermeld staat, werd begrepen als een ‘groen licht’ voor grootschalige projecten. Het kleinste hiervan opende eind oktober zijn deuren en biedt een mix van handelszaken (39.000 m²) en vrijetijdsaangelegenheden (12.000 m²). “We hebben een enorm aantal nieuwsgierigen over de vloer gekregen”, vertelt Olivier Weets, de beheerder van Docks voor rekening van Equilis. “Aan de hand van deze toevloed zouden wij 12 miljoen bezoekers per jaar onthalen, maar wij voorspellen eerder 5 tot 6 miljoen tijdens het eerste jaar en nadien een kruissnelheid van 8 miljoen. In december zijn de cijfers dus gedaald. Als we de eerste cijfers vergelijken met bestaande shoppingcenters als de Westland of de Woluwe Shopping Center, dan scoort Docks ongeveer 20% lager.” De shoppingcenters Westland en Woluwe hebben hun plaats ingenomen in de verstedelijking van de rand in de jaren 60. Olivier Weets voorziet ook een nieuwe uitbreiding van de wijk rondom Dockx: “Ons handelscentrum is een eerste stap in de ontwikkeling aan deze kant van het kanaal. Het regeringsakkoord voorziet trouwens 2.500 nieuwe woningen. Wij maken de verbinding tussen Neder-over-Heembeek 1. In november van verleden jaar verschenen in de ‘Cahiers du CRISP’ (Centre de recherche et d’information socio-politiques) © Reporters © Reporters

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication