10

INTERNATIONAAL Betere zakelijke ontmoetingen? ENTERPRISE EUROPE NETWORK Stap nooit onvoorbereid naar een zakelijk gesprek, in het raam van een beurs of een economische missie. Meestal beschikt u over amper 15 à 30 minuten om de belangstelling van uw gesprekspartner te wekken en de mogelijke uitzichten van een zakelijke relatie te schatten. E en markt benaderen en uw eigen zakelijke afspraken in het buitenland regelen, is een tijdrovende en vrij dure bezigheid. Vaak bespaart u veel geld en gaat u veel efficiënter te werk door deel te nemen aan zakelijke samenkomsten, vakbeurzen of verkennende missies. Op die manier ontmoet u in een korte tijdspanne talrijke ondernemingen, onderzoekt u het potentieel van een markt, brengt u uw activiteit onder de aandacht en geniet u professionele steun. De meeste grote vakbeurzen voorzien zakelijke samenkomsten in een aparte ruimte, een à twee dagen lang. Voorafgaandelijk zal elke onderneming online haar profiel hebben geschetst op de website van het evenement. Via hetzelfde kanaal zal ze haar dagprogramma samenstellen door afspraken aan andere ingeschreven deelnemers op het platform aan te bieden of door zelf dergelijke afspraken te aanvaarden. Misschien zult u geneigd zijn sommige afspraken te weigeren. Toch stapt u er best met een open geest naartoe: elke ontmoeting kan een gelegenheid zijn om technologieën te delen, het productengamma te verbeteren, ervaring uit te wisselen, aan de netwerking te doen enz. Jaarlijks ontstaan honderden partnerschappen dankzij de matchmaking events die Enterprise Europe Network organiseert – onder andere met Brusselse ondernemingen. Zo vond bijvoorbeeld de firma Turtle een Roemeense partner tijdens het voedingssalon Biofach. En naar aanleiding van de Tavola beurs tekende Chocolero een contract met een Franse onderneming. Hoe bereidt u zich optimaal voor? 15 tot 30 minuten zijn vlug voorbij! Voer geen gesprek zonder voorbereiding. Voor u eraan begint, bepaalt u best welke informatie u geheim wil houden. Besteed de nodige tijd aan het opstellen van het profiel. Schrijf u zo vroeg mogelijk in en raadpleeg regelmatig het platform. Bestudeer de profielen van de ondernemingen die u zult ontmoeten. Hou ter plaatse een planning van de afspraken bij de hand, evenals een voorraadje visitekaarten, documentatie over uw onderneming en productstalen. Tijdens de afspraak legt u best meteen het stramien van het gesprek voor aan uw gesprekspartner: jullie krijgen beiden 2 minuten om zich voor te stellen en daarna bespreken jullie de modaliteiten van een eventueel partnerschap. Wanneer u zich voorstelt, meld dan eerst uw functie, daarna de vestigingsplaats en de omvang van uw onderneming en ten slotte haar activiteit. Focus niet alleen op producten of diensten maar vooral op de manier waarop u de verwachtingen van de klant inwilligt: “Ik help mijn klanten bij …”. 8 BECI - Brussel metropool - februari 2017 Schets uw strategische activiteiten (segmenten, gebieden …) en uw troeven ten opzichte van de concurrentie (kennis van zaken, niche, netwerk …). Het gesprek moet verduidelijken waar de gemeenschappelijke belangen liggen: licht toe waarom u aan het event deelneemt. Bespreek met uw gesprekspartner de krachtlijnen van een partnerschap, niet alleen op zakelijk vlak (diversificatie van de producten, van de clientèle of de sectoren), maar ook wat het beroep zelf aangaat (technologie, productie, diensten, infrastructuur …). Beslis welk gevolg u geeft aan het gesprek, door de verschillende vormen van een eventueel partnerschap te herformuleren. Als u belangstelling hebt, zeg het dan en tracht meteen datums voor verdere afspraken vast te leggen. De opvolging is van groot belang, want een contact gaat gauw verloren. Maakt de balans op van uw ontmoetingen na het evenement en contacteer die mensen opnieuw binnen de twee weken. Net als u kunnen deze contacten veel goede redenen hebben om niet meer van zich te laten horen. Neem zelf het initiatief, wees volhardend en onderscheid u! ● EEN organiseert zakelijke samenkomsten onder de naam ‘Brokerage Events’, tijdens de grote internationale beurzen. Kostprijs tussen 0 en 300 € naargelang van het evenement. Meer informatie op http://een.ec.europa.eu (tab ‘Events’). De volgende evenementen: Biofach (biovoeding - 16 en 17/02, Neurenberg) ISH (Sanitair, bouwtechnologieën, hernieuwbare energieën – 16/03, Frankfurt) Contact: J.-Ph. Mergen; tel.: 02 210 01 77 – jpm@beci.be. © NürnbergMesse

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication