41

DYNAMIEK STARTER Ecoboutic: voor een ecologisch verantwoord verbruik Ecoboutic wil de particulier een platform bieden waar hij oplossingen kan vinden die zuinig, ecologisch en technologisch performant zijn om zijn impact op de planeet te verminderen en tegelijkertijd te besparen. Guy Van den Noortgate L aurent Ducousso en Karim Boudjellal richtten eind 2010 Ecoboutic op: een concept dat volgens zijn oprichters als doel heeft “de beste kwaliteit tegen de beste prijs te bieden, met respect voor het kwetsbare evenwicht van onze planeet”. Dit concept steunt op drie pijlers: spaarzaamheid, ecologie en technologie. “Wij zijn gestart door bedrijven LED-verlichting aan te bieden”, legt Laurent Ducousso uit. “Al snel begrepen ze dat dit een grote besparing betekende. Vandaag bedienen wij via Leddis, een van onze handelsmerken, klanten zoals GSK of de NMBS. Deze technologie biedt vele voordelen. Een LED-diode verbruikt ten opzichte van een klassieke gloeilamp minder elektriciteit, biedt bovendien meer comfort en gaat langer mee.” Ecoboutic was in het begin ontworpen voor particulieren maar richtte zich al snel naar de B2B. Sinds 2015 evolueert het concept stilaan opnieuw naar zijn startidee. Laurent Ducousso heeft daartoe de BECI Start’Hub Challenge vervoegd waar hij, met goede raad en begeleiding, zijn doelstellingen heeft bijgesteld en verfijnd. “Dat was belangrijk, vooral in termen van positionering, imago en strategie. Wij hebben onze internetsite herzien en ook de manier waarop we particulieren benaderen. Wij wilden niet op hen afgaan en iets voorstellen, maar hen eerder onze website laten ontdekken zodat ze hun eigen idee konden vormen. Daarna kunnen we hen dát aanbieden wat echt bij hun noden past.” Ecoboutic is dan ook niet van plan om zich tot LED te beperken maar wil zijn klanten een veel grotere keuze aanbieden, die in de toekomst nog moet groeien. Vandaag werkt de start-up met twee Europese LED-leveranciers, het Franse Addis en het Spaanse Beneito & Faure. “De LEDs worden in China gefabriceerd maar de studiebureaus bevinden zich in Europa”, licht Laurent Ducousso toe. “Deze technologie evolueert erg snel, er komen steeds nieuwe en meer performante lampen op de markt. Wij hebben ons gamma bovendien aangevuld met een Chinees merk zaklampen, Nitecore, die voor wandelingen maar ook voor professionele toepassingen ingezet kunnen worden.” Vandaag biedt de website van Ecoboutic al de mogelijkheid om de verschillende producten terug te vinden, samen met de catalogussen van de leveranciers waarin te zien is welke klassieke lamp overeenkomt met welke LED-lamp. Ecoboutic wenst echter ook andere innoverende technologieen aan te bieden, zoals systemen van waterfilters onder zijn merk Or Bleu, of ecocoachingdiensten. “Wij hopen op termijn dat mensen of bedrijven die op het vlak van duurzame ontwikkeling een nieuw procedé op punt hebben gesteld, een beroep zouden doen op onze website als platform om hun producten op de markt te brengen.” Zo is Auto Recup, waarmee een autobestuurder een vervangstuk voor zijn auto kan vinden, al op de website terug te vinden. Laurent Ducousso Het ontbreekt Laurent Ducousso niet aan ideeën. Hij voorspelt al een toekomstige markt voor gebruikte LED-lampen: “Ze hebben een levensduur van 10 jaar, maar het zou perfect mogelijk zijn om ze na enkele jaren van onze klanten over te kopen, ze opnieuw te verpakken en ze als tweedehandslampen aan te bieden”. In de markt van de duurzame ontwikkeling en de kringloopeconomie die vormt krijgt, is Ecoboutic vastbesloten een belangrijke speler te worden. ● www.ecoboutic.com Invest in starters Zeker doen: word lid van de gemeenschap van investeerders om jonge innoverende ondernemingen in Brussel te ondersteunen! • U neemt deel aan de economische ontwikkeling van Brussel. • U zorgt voor verscheidenheid in uw investeringen. • U geniet fiscale voordelen dankzij de ‘tax shelter’ voor startups. Hier moet u zijn: starters@beci.be BECI - Brussel metropool - januari 2017 39 © Karim Boudjellal

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication