33

FOCUS waarop wij geantwoord hebben dat het wellicht beter was na te gaan of klanten een dergelijk vliegtuig zouden kopen vooraleer zij grote ontwerpkosten zouden aangaan”, aldus een glimlachende Philip Lemmens. “Zelfs met grote klanten kun je de basisinstrumenten van de ‘lean’-methode gebruiken, zoals de ‘smoke test’, waarbij een webpagina een oplossing voorstelt en de bezoeker gevraagd wordt of hij geïnteresseerd zou zijn om het uit te proberen, zelfs wanneer deze oplossing nog niet bestaat... Zo kan je de markt aftoetsen zonder zware en soms onnodige processen uit te voeren.” Een echt engagement Het proces is in geen geval licht op te vatten: “Het moet deel uitmaken van de businessstrategie, het is geen quick fix.” Met reden: consultants stellen meestal teams samen van 3 of 4 werknemers van het bedrijf (die in contact zijn met het terrein en de klanten), die gemiddeld twee dagen per week, enkele weken lang, hun tijd hiervoor moeten investeren. “Soms hapert het dan bij het middenkader, die er slechts een verspilling van middelen in ziet.” Vier “startuppiloten”, van links naar rechts: Luc De Brabandere, Philippe Lemmens, Jean-Baptiste Escoyez en Michel de Kemmeter. ren volgens prioriteit of risicobelang. “Deze tool is zowel intern als extern te gebruiken”, zegt Philippe Lemmens. Veel bedrijven gebruiken het overgrote deel van hun middelen om hun werking te optimaliseren, en niet om te innoveren. Philippe Lemmens (Nest’Up) Op het einde van deze eerste sessie, waarbij het team de klanten ontmoet en wil overtuigen, leggen de werknemers hun hypotheses/conclusies voor aan het management. “Ondernemers moeten begrijpen dat de theoretische hulpmiddelen die ondernemers vaak enkel bij aanvang van hun project gebruiken, meestal krachtig en bruikbaar zijn in de verschillende levensstadia van de onderneming, omdat dezelfde dingen terugkomen: een doelmarkt, de behoeften van de klant en het meest effectieve proces identificeren, en verspilling op alle niveaus voorkomen”. Hij citeert eens te meer het voorbeeld van het canvas-businessmodel met zijn kritische veronderstellingen, om deze goed te identificeren en te sorteMoeilijker voor KMO’s Zelfs wanneer de interne processen van een bedrijf herdacht moeten worden, kan een onderneming gebruik maken van een lean-methodiek door het canvas-businessmodel in te vullen, niet met betrekking tot hypothesen over potentiële klanten, maar rond de interne werking van de zaak, de noden en beperkingen van de verschillende afdelingen en activiteiten. “Deze instrumenten hebben een veel bredere reikwijdte en maken het mogelijk om de communicatie rond de ontwikkeling van een project af te stemmen en te structureren,” aldus Jean-Baptiste Escoyez, die al enkele jaren serial ondernemer en coach/consultant is voor startups. Deze formules blijven echter relatief slecht afgestemd op die bedrijven die geen startup of reus zijn. “Het klopt dat een KMO van enkele tientallen werknemers het zich niet kan veroorloven om enkele dagen per week personeel vrij te maken en dat ze in het algemeen al verder staan dan de zuivere definitiefase van hun product of dienst”, geeft Philippe Lemmens toe. Dit is echter geen fatalisme, omdat het management de basisinstrumenten van de lean-methodologie op deze schaal nog kan benutten. “Wij werken overigens aan een proefproject met diverse institutionele spelers, net om deze logica van innovatie en flexibiliteit in het businessmodel te brengen. Het doel is om praktische instrumenten aan reeds meer ervaren ondernemers ter beschikking te stellen.” Een mogelijke piste ligt in het werk van Michel de Kemmeter, die in zijn ontwerp van een onderneming hamert op de waarde van immateriële activa, waaronder de kwaliteit en de motivatie van de medewerkers, maar ook de mate waarin de onderneming de marktevolutie begrijpt. Dat is weliswaar een ruimere opvatting die echter de nodige elementen omvat die vervolgens als leidraad kunnen dienen door ditmaal een beroep te doen op de praktische methodes van de lean-theorieën of van het veerkrachtige bedrijf. ● BECI - Brussel metropool - januari 2017 31 © R.T. © Reporters © R.T. © Reporters

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication