28

“De Brusselse bureaus zouden zich in niches moeten specialiseren” TOP VAN DE ONDERNEMINGEN Anne Bataille, een scherpe blik op de sector van reclame en communicatie Na 44 jaar carrière verliet Anne Bataille vier maand geleden de directie van het communicatie- en reclamebureau Dentsu Aegis Network Belgium om een actief pensioen tegemoet te stappen. Ze bespreekt met ons de uitdagingen en uitzichten van de communicatiesector in Brussel. Zonder misleidende reclame. Olivier Fabes D e communicatiesector in brede zin (persagentschappen, marketing- en reclamebureaus, PR- en lobbykantoren, noem maar op) vertegenwoordigt naar verluidt 8.000 ondernemingen in het Brusselse Gewest en ongeveer 15.000 banen. De hoofdstad van Europa lokt natuurlijk ‘communicatoren’ van allerlei pluimage naar zich toe. Bijna een halve eeuw lang was Anne Bataille onderneemster in de communicatie, waarvan ze vooral de facetten marketing en reclame grondig kent (zie kaderverhaal). Ze heeft, naast de nog steeds lopende digitalisering, een ware concentratie van de sector meegemaakt. Dit betekent dat vandaag zes grote internationale communicatiegroepen (Publicis, Ogilvy, Dentsu, BBDO enz.) en hun talrijke dochtermaatschappijen de Belgische markt inpalmen. Kleine zelfstandige spelers bieden nog wat weerstand in bepaalde nichemarkten, of voor een lokale clientèle. “Brussel komt net na Amsterdam”, zegt Anne Bataille om het belang van Brussel als ‘communicatiehoofdstad’ te verduidelijken. Natuurlijk spelen Londen, Parijs en Frankfurt in een totaal andere categorie. “Onze noorderburen hebben altijd een veroverende creativiteit aan de dag gelegd.” Brussel behoudt zijn troeven – we bespreken ze iets verder – maar Anne Bataille geeft toe dat, sinds een jaar of tien, de hier gevestigde bureaus zich steeds sterker moeten verzetten tegen de dictatoriale strategieën die in een of andere wolkenkrabber van New York, Londen of Parijs worden ontworpen. “Zulke strategieën vallen vaak niet te rijmen met de culturen en de gevoeligheden van de Belgische consumenten. Sinds de – per definitie – grenzeloze 26 BECI - Brussel metropool - januari 2017 digitalisering hebben de hoofdkwartieren van marketing en reclame de neiging om campagnes centraal te beheren, ten nadele van de lokale creativiteit. Ik herinner me nog de tijd toen reclamefilmpjes in België werden geproduceerd …” Een behoefte aan lokale sterke media Anne Bataille moedigt de ‘Belgische’ bureaus aan zich te verzetten tegen de internationale uniformering. Zij hanteert een aantal argumenten. “Al doorstaat de pers moeilijke tijden, wij beschikken nog steeds over lokale media. En daar kunnen we pas een beroep op doen als we zelfs lokaal aanwezig zijn en de eigenheden van deze media goed kennen. De Belgische, voornamelijk Brusselse, marketing- en reclamesector hangt sterk af van de gezondheidstoestand van onze media. Wat het audiovisuele luik betreft, stel ik verwonderd vast dat de Vlaamse media hermetisch ontoegankelijk zijn gebleven voor de Nederlandse concurrentie, terwijl we aan Franstalige kant door de Franse media worden overrompeld.” De hele mediasector, zowel nationaal als regionaal, komt door de digitalisering zwaar onder druk te staan: “Alle jongeren die nu voor het eerst de arbeidsmarkt betreden, zijn geboren in het tijdperk van de kosteloze online informatie.” Toch zal de mediasector nooit verdwijnen. “Als er alleen wereldwijde media bestonden, à la Facebook & co, zouden we geen enkele reden van bestaan meer hebben. Aan de Belgische media met hun lokale verankering zeg ik met klem dat ze sterk moeten staan, goede producten moeten aanbieden en een degelijk tarief moeten hanteren”, verklaarde Anne Bataille in maart aan het magazine Media Marketing. ©Media Marketing/S.Papandropoulos

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication