22

TOPIC Hault uit. “Wij moeten aanvaarden dat werknemers meer vrijheid en dus verantwoordelijkheid krijgen.” Die mening deelt ook Corinne Dumont, die opgemerkt heeft dat werknemers onafhankelijker willen zijn en dat collectieve intelligentie in een bedrijf mogelijk is maar een dagelijkin België gevestigd zijn, volgt al snel een taaldiscussie. Bij Brussel hebben de buitenlandse contacten meteen de Europese hoofdstad in gedachten. Een internationaal visitekaartje.” Gabriel Goldberg gaat hierop in en bevestigt dat de Brusselse keuze voor Semetis ook te verklaren is door de menselijke dimensie blijft doorslaggevend. Maar het is beter dan een telefoongesprek, en uiteindelijk wint iedereen tijd.” De keuze van Sequoia voor Brussel werd in het verleden gemaakt en past in het klantenprofiel. “Brussel beschikt over een zekere sociaaleconomische macht,” vertelt Corinne Dumont. “In de biohandel richten wij ons toch tot mensen met een bepaalde koopkracht en/of onderwijsniveau. Ik zeg niet dat dit specifiek is voor Brussel, maar mijn partners en ikzelf komen ook uit Brussel en wij kennen deze markt goed. Ons bijvoorbeeld in Luik vestigen, waar wij niemand kennen, lijkt voor ons minder evident. Om logistieke redenen liggen onze zes vestigingen in en rond Brussel.” Zij betreurt ook de gebrekkige kennis van de beleidsvormers ten aanzien van de ondernemingswereld en alle se uitdaging blijft. Uiteindelijk tellen de betrokkenheid en de inzet van de werknemers voor de waarden en de bedrijfscultuur meer dan een ideale cv voor de gewenste functie. In een voortdurend evoluerend bedrijfsleven moeten werknemers zich blijvend vormen en aanpassen. Ondernemers benadrukken hoe cruciaal de aanwerving is, in het bijzonder in groeiende bedrijven, maar zijn echter veel minder bezorgd om de financiering. Met uitzondering van Sequoia betreft het hier inderdaad minder kapitaalintensieve, dienstverlenende bedrijven. Hoewel zelfs voor Corinne Dumont, “geld niet echt een probleem vormt, het is er”. Toch moet een goed project de beleggers uiteindelijk overtuigen. Brussel: een pluspunt voor het bedrijf ... Na een eerste vestiging in Nederland koos Huxley voor Brussel om zijn continentale ontwikkeling voort te zetten. Het feit dat Brussel en de rand de thuisbasis vormen van talrijke grote bedrijven, motiveerde dit besluit. Voor Acofisco, die zich met PrimeGlobal internationaal positioneert, is Brussel in de eerste plaats een veel sterker merk als België. Donald Draguez du Hault: “Wanneer wij vertellen dat wij 20 BECI - Brussel metropool - januari 2017 aanwezigheid van de belangrijkste klanten. Onze sprekers zijn het allen eens over de mobiliteit, wat onze enquêtes hieromtrent bevestigt. De jongste (zie pp. 6-8) wees op mobiliteit als eerste prioriteit voor de Brusselse regering, met een score van 68%. Allen betreuren het gebrek aan communicatie, coherentie en visie van de verschillende overheden rond mobiliteit. Tegelijkertijd zijn zij het er ook over eens dat een mentaliteitswijziging nodig is, en dat wij bijvoorbeeld zoveel mogelijk het openbaar vervoer moeten gebruiken. Zij wijzen daarnaast op het gebruik van nieuwe technologieën, die in sommige gevallen de mobiliteitsproblemen in Brussel verhelpen. Benoît Carlier legt uit: “In de wereld van de rekrutering en de selectie gebeurt het regelmatig dat wij onze sollicitatiegesprekken met internationale kandidaten door video-conferentie voeren wanneer wij hen niet ter plaatse kunnen ontmoeten. Toch is dit niet hetzelfde als de persoon in werkelijkheid te ontmoeten. De bijbehorende kosten (sociale lasten, belastingen, heffingen, ...) die bedrijven belemmeren. Internationale dimensie De internationale dimensie komt ook ter sprake. Met name bij Semetis, die aanwezig is op de Belgische, maar ook steeds meer op de Franse markt. “Wij zijn een dienstverlenend bedrijf en moeten dus dicht bij onze klanten staan”, stelt Gabriel Goldberg. “Wij hebben een internationale groep vervoegd en de uitbreiding was in ons geval opportunistisch. Bij de vraag of wij naar Amsterdam of Parijs zouden uitbreiden, kozen wij voor de nabijheid, taal en mentaliteit. Op volume zullen wij nooit winnen, en proberen des te meer op kwaliteit en innovatie het verschil te maken. Dit is hoe wij onszelf binnen de groep positioneren. Wij nemen op die manier deel aan © Reporters © Reporters

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication