53

leveringen in de stad Goederenvervoerplan: groeperen is de boodschap De verwachte bevolkingsboom en de opleving van de internationale handel zullen de goederenstromen van en naar Brussel aanzienlijk doen toenemen. De toename van het goederenvervoer is een positief teken dat de economie opleeft en creëert banen, maar er is een keerzijde: de onvermijdelijke negatieve impact op de verkeersdrukte. Context Net als vele Europese steden besteedt ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steeds meer aandacht aan de problematiek van het goederenvervoer. Hoewel goederenvervoer slechts een redelijk klein deel van het totale verkeer vertegenwoordigt (vrachtwagens = 6 % van de binnen- en buitenrijdende voertuigen in het gewest, bestelwagens = 8 %, tellingen juni 2012), veroorzaakt dit toegankelijkheidsproblemen, vooral tijdens de leveringen. We weten niet hoeveel leveringen er precies plaatsvinden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar hebben wel aanwijzingen over de manier waarop de vervoerders de stad bedienen en hoelang elke stop gemiddeld duurt. Zo’n 70 % van de leveringen vindt plaats in het kader van vaste leveringsroutes. Elke dag leveren chauffeurs en koeriersdiensten aan 10 tot 20 vestigingen in de stad. Strategie Om deze goederenstroom te optimaliseren, heeft het gewest een algemene strategie inzake goederenvervoer uitgewerkt die: 3 de bevoorrading van de stad verzekert; 3 de overlast beperkt; 3 streeft naar een integratie met de ontwikkeling van de logistieke activiteiten in het gewest; 3 rekening houdt met het streven naar duurzame ontwikkeling van het gewest. Van bij het begin werden de private en publieke actoren betrokken bij het zoeken naar oplossingen om de distributie in de stad te verbeteren. Zo werd onder meer gevraagd om meer overleg met de twee andere gewesten en een perfecte coördinatie met de andere strategische plannen, zoals het GPDO, het GBP, IRIS2 of het Kanaalplan. Besluit Een intelligentere en schonere bevoorrading, hoe? 1. een beperking en optimalisatie van de trajecten afgelegd door voertuigen die goederen in en naar de stad vervoeren 2. een modale verschuiving, indien mogelijk, van de weg naar het water en het spoor, en de resterende trajecten (laatste kilometer) met meer milieuvriendelijke voertuigen Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft ingezet op groepering om de goederenstromen efficiënter te laten verlopen en zo in te spelen op de verwachte groei. Hoewel dit niet verplicht is, zou het gebruik van een distributiecentrum in de stad een zegen zijn voor bepaalde handelszaken en bedrijven omdat dit tal van bijbehorende diensten aanbiedt. Contactinformatie Gewestelijke Overheidsdienst Brussel – Mobiel Brussel CNN - Vooruitgangsstraat 80/1 - 1035 Brussel http://www.mobielbrussel.be/ Tel.: 0800 94 001 BECI | Mobility TOOLBOX 53

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication