7

SPEAKER’S HET ECONOMISCHE GEDOE BARCAROLLE OP DE ZWARTE TOETSEN De economie bestaat erin de beschikbare productiefactoren zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De groei is gestopt omdat wij op het terrein een soort malthusianisme beoefenen dat deze factoren te weinig inzet. Een beetje theorie helpt soms. De economieën van gevorderde landen … krabbelen achteruit, terwijl Afrikaanse economieën tussen 4 en 5% per jaar groeien, soms meer. We zitten duidelijk met een probleem. En zoals steeds vervallen sommigen in een Dehaene-retoriek waarvan de diepzinnigheid als volgt kan worden samengevat: maak van een probleem geen probleem zolang het geen probleem is. Ondernemingen beseffen wat een voertuig en zijn bestuurder zoal kosten in kilometers, tijd en CO2. Maar dit besef is niet bij de gezinnen doorgedrongen. Een Franse vriendin vroeg mij een tijd geleden waarom zoveel Belgen in sjieke sleeën rijden: “Jullie Belgen verdienen zeker hopen geld om in zulke dure bakken te rijden?” Ik antwoordde bescheiden dat “wagens bij ons fiscaal aftrekbaar zijn.” Dit kon deze dame amper geloven: “Af-trek-baar???” Zoals steeds vervallen sommigen in een Dehaene-retoriek: maak van een probleem geen probleem zolang het geen probleem is. In België heeft iedereen een wagen. En vaak niet de eerste de beste. Die dient om naar het werk te rijden, boodschappen te doen, de kinderen aan school af te zetten, golf te gaan spelen, naar café te gaan, om het even. Meestal verplaatsen we ons in rijdende salons, het enige dak waaronder we nog een sigaretje mogen paffen zonder buiten te bevriezen. Wat dit kost? De werknemer: “Het zit in mijn loonpakket!” De werkgever: “Dit kost me minder dan een werkelijk salaris”. Is dat wel zo? En wat met de indirecte kosten als de impact op de infrastructuren, de files, de stress, de CO2? Geen idee. Hierdoor werken wij in feite boven ons toerental maar onder onze capaciteiten. Of dit geen probleem is? Toch wel. Freddy is elektricien. Vóór de tax shift kostte zijn arbei… sorry, zijn werknemer hem 4.000 euro per maand, wat gelijk stond met iets meer dan 1000 euro netto voor de medewerker. Dankzij de tax shift, is de kost nu teruggevallen tot 3.000 euro. “Nog te veel, vindt Freddy. “De mensen sparen. Ze herstellen alleen wanneer het echt nodig is.” Economisch gezien betekent dit dat Freddy en zijn medewerker onder hun capaciteit werken. De klanten onderhouden en renoveren hun elektrische installatie niet langer, maar proberen zoveel mogelijk te sparen, met alle gevolgen van dien op de omzet van de producenten, invoerders en vervoerders van elektrisch materiaal. Freddy remt nu zijn activiteiten af en beoefent dus op het terrein een soort malthusianisme, uit vrees dat de groei van zijn zaak kosten zou teweegbrengen die hij niet zou kunnen dragen. Dit komt dus neer op een onvolledig gebruik van de capaciteit. Nog steeds geen probleem? Toch wel. De voorpagina van de krant L’Echo onthulde, half mei, deze onthutsende werkelijkheid: één zieke op drie wordt bij een controle op heterdaad van zwartwerk betrapt. In ons land zoeken 500.000 mensen naar werk. Voeg daarbij (tientallen) duizenden nutteloze banen binnen de overheidsdiensten (zoveel te beter voor de houders). Anderzijds bestaan er evenveel of zelfs meer open vacatures die soms niet enorm veel kwalificaties vereisen. We slagen er maar niet in deze twee werkelijkheden op elkaar af te stemmen. Gregory is opleider in de bouwsector, waar een tekort aan arbeidskrachten heerst: “Bouwvakkers moeten natuurlijk vroeg opstaan. In de winter is het koud en in de zomer warm. Zwartwerk krijgt de voorkeur …” De ontoereikende matching tussen vraag en aanbod kost bergen geld. Ergens spelen we dus de barcarolle voor zwarte toetsen van Alexander Glazoenov, terwijl de piano van onze economie zoveel meer aankan. Een waar probleem. ● | Jean Blavier CORNER Vous voulez faire partie d’un réseau d’entrepreneurs dynamiques ? Wenst u in een netwerk van dynamische ondernemers te worden opgenomen? www.beci.be/sign_up_to_newsletter/ Chambre de Commerce de Bruxelles Kamer van Koophandel Brussel Avenue Louise 500 Louizalaan 1050 Bruxelles-Brussel BECI - Brussel metropool - juni 2016 5

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication