58

DYNAMIEK SELF-EMPLOYED CORNER KMO’s: een haat- en liefderelatie Deze beweringen klinken o toch zo vertrouwd in de oren: “De fiscus valt de KMO’s lastig maar laat multinationals gedijen!”, “Het zijn altijd de kleinen die het gelag moeten betalen!” Boerenverstand of demagogische uitlatingen? Zoals steeds schuilt de waarheid achter nuancering. Dit neemt niet weg dat een algemeen gevoel van onbehagen ons vandaag aangrijpt. Ook dit is de waarheid. E nerzijds de vurige uitspraken van onze verkozenen en van de Minister van Financiën, die er overal en constant op hameren dat KMO’s steun verdienen omdat ze de voornaamste bron van werkgelegenheid vormen en het leeuwendeel van onze economie voor hun rekening nemen. En anderzijds de op zijn minst onthutsende en tweeslachtige houding van het fiscaal bestuur ten aanzien van diezelfde ondernemingen. Uiteraard heeft de fiscale wetgever onlangs talrijke en lovenswaardige initiatieven genomen om KMO’s te ondersteunen. Tot op heden hebben wij weet van meer dan 18 uitstekende fiscale © Thinkstock Belgische KMO’s zouden jaarlijks meer dan 140 uur aan hun fiscale verplichtingen besteden. bepalingen die zich specifiek tot KMO’s richten. Voorbeelden zijn de mogelijkheid om een liquidatiereserve aan te leggen, dividenden met verlaagde tarieven, de ‘tax shelter’ voor startende bedrijven, de investeringsaftrek die nu op 8% staat, 120% aftrekbaarheid van sommige beveiligingskosten, het met 0,50% verhoogd tarief voor de aftrekbaarheid van risicokapitaal… De regering heeft ontegensprekelijk inspanningen geleverd. Deze gunstige fiscale maatregelen waren noodzakelijk en werden unaniem toegejuicht, IZEO op kop. Precies daarom hebben we de Pierre-François Coppens Zuivere nonsens Onlangs nog verontschuldigde zich een belastingcontroleur bij een klant (een KMO-bedrijfsleider) voor de eindeloze uren die werden besteed aan de inspectie 56 BECI - Brussel metropool - juni 2016 grootste moeite om in te zien waarom het fiscaal bestuur soms zoveel energie verspilt in het controleren en opnieuw controleren van kleine ondernemingen en hun bedrijfsleiders, terwijl het resultaat van zulk speurwerk meestal verwaarloosbaar is. van de bedrijfsrekeningen, terwijl de controleur al lang doorhad dat er niets te bespeuren viel. De beruchte door het centrale bestuur opgelegde selectiecriteria van dossiers hadden de controleur verplicht deze inspectie uit te voeren, al gaf hij zelf toe dat dit nutteloos was. Ter verantwoording vertelde de man dat hij voortaan door de hiërarchie aan een ‘kwaliteitscontrole’ werd onderworpen en daarom post per post alle rekeningen van een vennootschap moest uitpluizen waarvan hij al lang had begrepen dat alles in orde was. Zuivere nonsens! De FOD Financiën hanteert blijkbaar zeer eigenaardige principes bij het inzetten van zijn human resources! Erger nog: de verspilling van tijd en energie voor al deze KMO-bedrijfsleiders die veel beter te doen hebben dan uren te spenderen aan een belastingcontroleur die inkoop- en verkoopfacturen zit uit te pluizen en tegelijk zijn gal uitspuwt over data mining. Een ander voorbeeld vinden we bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB), een eerbare instelling bedoeld om juridische zekerheid te geven aan elke belastingplichtige die een rechtshandeling wil stellen of een bepaalde verrichting wenst uit te voeren die fiscale gevolgen heeft. De directie van deze Dienst heeft een waarachtig charme-offensief opgezet om steeds meer KMO’s en rekenkundigen te overtuigen bij haar te komen R.T.

59 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication