39

TOPIC DUURZAAMHEID Daoust : alle werknemers denken groen Omdat Daoust al lang zijn ecologische voetafdruk beperkt, kreeg het vorig jaar de titel ‘ecodynamische onderneming’ van Leefmilieu Brussel. Hoe ziet zijn milieubeheer er precies uit? Peter Van Dyck 'E codynamisch’? Het wil zeggen dat je als bedrijf je impact op het milieu meet, met als doel die op termijn te verkleinen. Het ‘dynamische’ zit hem in het progressieve en duurzame karakter van de beoogde verbeteringen. Vele jaren vóór Daoust het label in ontvangst nam, zette het bedrijf al een beleid in maatschappelijke verantwoordelijkheid op de sporen. In 2011 besloot Daoust om deze MVO-strategie te stroomlijnen. “Uiteraard moesten we, als HR-bedrijf, in de eerste plaats inzetten op onze medewerkers, met een grote klemtoon op de diversiteit. Maar tegelijk oordeelden we dat we onze bezorgdheid over het milieu in dat MVO-beleid moesten integreren”, legt CSR & Job Academy manager Leila Opdebeeck uit. Naar een papierloos kantoor In 2012 introduceerde het bedrijf het programma Daoust Green. Eerste stap was de renovatie van het JobCenter Brussel Louise, aan de Louizapoortgalerij. “Vanuit een ecologische zorg, maar ook in lijn met ons duurzaam beheer, werd dit ons eerste ‘paperless‘ JobCenter”, vertelt Leila Opdebeeck. “We bespaarden uiteindelijk meer dan 90% op het papierverbruik. Dit diende als voorbeeld voor al onze JobCenters in België.” Vervolgens trachtte het bedrijf om met de sociale zetel in Brussel het label ‘Ecodynamische onderneming’ te verwerven. Dat label omvat drie luiken: mobiliteit, energiebeheer en afvalbeheer. Qua mobiliteit slaagde Daoust erin om vanaf 2012 de CO2-uitstoot per km voor het hele wagenpark met 16% te doen dalen. “We hebben bij de keuze in modellen altijd al de minst vervuilende auto’s naar voor geschoven”, licht Leila Opdebeeck toe. “We volgen constant de nieuwe groene ontwikkelingen bij de autoconstructeurs op om kort op de bal te kunnen spelen.” Ook in energiebeheer is de sociale zetel van Daoust een goede leerling. Het verbruik van elektriciteit ligt er nu twee keer lager dan het gemiddelde van soortgelijke gebouwen en het verbruik van de verwarmingsinstallaties scoort zelfs 3,5 maal lager dan het gemiddelde in de regio Brussel. Leila Opdebeeck: “De eerste stap in het proces naar het label gaf ons de kans om voor het eerst exacte data te verzamelen van het energieverbruik in onze sociale zetel in Brussel. Een extern consultancybureau leerde ons bovendien om deze gegevens juist te interpreteren, rekening houdende met variabelen als de klimatologische omstandigheden en de bezettingsgraad in het kantoor, en dit bekeken over verschillende jaren. Bleek dat we van bij het begin een fraaie score haalden. Dat komt omdat we, als goede huisvaders, al alle ramen hadden vernieuwd.” Leila Opdebeeck Menu met seizoengroenten Voor de vermindering van de afval kon Daoust rekenen op experts, via het BECI Green Network. Naast een omzichtiger omspringen met bestellingen van producten, streefde men naar een dematerialisatie van de diensten. “Neem onze ‘paperless’ wens: de consultants van onze JobCenters moedigen kandidaten aan om hun CV door te mailen of digitaal te versturen via onze website. Voor wie geen toegang tot het internet heeft, staan in alle JobCenters computers ter beschikking. Ook voor de administratie – denk aan de loonfiches voor onze uitzendkrachten en huishoudhelpers, de facturen voor onze klanten en de communicatie met onze klanten en uitzendkrachten – geniet de elektronische weg de voorkeur.” Het werk is nooit af. Nieuwe maatregelen komen erbij, zoals bij menu’s op evenementen kiezen voor lokaal geteelde seizoengroenten, om de voetafdruk in te perken. Daoust is zich als werkgever heel bewust van zijn voorbeeldfunctie. “Het Green programma heeft ons ertoe aangezet om een tandje bij te steken in de bewustmaking van de werknemers. Zij leven het project en doen dit op een heel zichtbare manier, door onder meer gebruik te maken van het openbaar vervoer en van de sorteerbakken, die op iedere verdieping staan. Het verheugt ons om te zien dat onze werknemers zelf vragende partij zijn geworden om steeds vaker de nadruk op de ecologie te leggen.” ● BECI - Brussel metropool - juni 2016 37 R.T.

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication