35

De ResilieNtWEB toolkit bevat meerdere strategische en analytische hulpmiddelen om de KMO’s te helpen veerkrachtige businessmodellen te ontwikkelen. DUURZAAMHEID ResilieNtWEB: hulpmiddelen voor ondernemingen KMO’s meer autonomie bieden op de weg naar een duurzamere en veerkrachtigere economie: dat was de bedoeling van ResilieNtWEB. Dit Interreg IVB programma waaraan BECI deelnam, krijgt nu de steun van het Gewestelijk Programma voor Circulaire Economie (het Brusselse GPCE), die zijn verspreiding wil bestendigen. Johan Debière V andaag weet iedereen hoe vitaal het is het zakenleven aan de regels te onderwerpen van een duurzame ontwikkeling die, naast de bescherming van het milieu, ook rekening houdt met de economie en het sociale gegeven. Qua veerkracht (of resiliëntie) moet het echter mogelijk blijven de verschuivingen in de markt en de evolutie van de sociaaleconomische context te voorspellen en er zich op voor te bereiden. Hindernissen versperren de weg. Hulpmiddelen om snel kansen te identificeren, blijven dun gezaaid en beantwoorden zelden aan de behoeften van KMO’s. Precies om ondernemers te helpen dit obstakel te overwinnen, zag ResilieNtWEB het daglicht. “Dit Europees programma dat in het raam van Interreg IVB van start ging, werd tegelijk door Brusselse, Luxemburgse, Franse en Britse partners uitgevoerd”, vertelt Greenloop directeur Gaëtan Dartevelle, die ook optreedt als Brusselse consultant en als technisch partner bij het programma, samen met Leefmilieu Brussel en BECI. De drijvende kracht van Brussel Gaëtan Dartevelle weet dat de Brusselaars een doorslaggevende rol hebben gespeeld in het welslagen van ResilieNtWEB. Hiervan getuigen de cijfers: van het zestigtal betrokken bedrijven is meer dan een derde uit Brussel afkomstig. Ondernemingen als Choux de Bruxelles (event catering), PlantDesign (verticale beplanting) of de success-story PermaFungi (oesterzwamteeltkits in kringloop) hebben de kwaliteit van de methodologie en de aangeboden hulpmiddelen van ResilieNtWEB zelf uitgetest. Marc Van Der Haegen, CEO van Choux de Bruxelles, deed bijvoorbeeld een beroep op deze tools om een serreproject voor groenteteelt te verbeteren. Ook in de voedingssector gebruikte de firma Viangro de ResilieNtWEB hulpmiddelen om de hoeveelheden verloren vlees te verminderen. Op die manier werden onverkochte producten die nog voor consumptie vatbaar waren, naar sociale organisaties gestuurd. Gaëtan Dartevelle (Greenloop) De ResilieNtWEB toolbox De ResilieNtWEB hulpmiddelen bevatten onder andere de Resilience Quick-Scan, heel nuttig om een duidelijke kijk te krijgen op de troeven en zwakheden van een onderneming inzake duurzame ontwikkeling en veerkracht. De aandachtspunten vallen meteen op. Van hun kant informeren de Resilience Design Cards de ondernemingen over resiliënte ontwerpprincipes die de natuur nabootsen (biomimetisme), een concept dat zich tot nu toe tot een kleine kring van de visionairs beperkte. De kaarten stellen essentiële vragen en geven concrete voorbeelden om het denkproces te begeleiden. U gebruikt ze best samen met het Business Model Canvas (BMC), een internationaal erkend tool om op collaboratieve wijze een stevig economisch model voor de onderneming te ontwikkelen. U kunt ze ook alleen gebruiken, om u te bezinnen over de ontwikkeling en de verbetering van de producten en diensten van uw bedrijf. ➤ p. 36 BECI - Brussel metropool - juni 2016 33

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication