26

Investeren in duurzame voeding Toen Innoviris eind 2014 de nieuwe actie Co-Create – Living Labs wilde lanceren, lag de keuze voor «duurzame voedingssystemen» vrijwel voor de hand. Om dit ambitieuze thema lokaal te verankeren, had Innoviris immers de kennis en knowhow van alle betrokken partijen nodig. Na de projectoproep werden zeven projecten met in het totaal dertig partners geselecteerd. Deze projecten zullen voor een periode van drie jaar worden gefinancierd voor een totaal bedrag van bijna 5 miljoen euro. Wij spraken met drie gepassioneerde Co-create ondernemers : Alexis Descampe – mede-oprichter van Färm, Caroline Denis - Corporate Social Responsibility Manager bij Sodexo en Aurélie Labarge, directrice van Poids Gourmand. Waarom is het belangrijk om te investeren in duurzame voeding ? Alexis Descampe : Sinds de 20e eeuw is de voedings-en landbouwsector het noorden kwijt. De belangrijkste activiteiten zijn gebaseerd op financiële motivatie en winstbejag. De voedingssector is een lege doos geworden: we vergiftigen onszelf én onze omgeving. Aurélie Labarge : Omdat de consument zich vandaag vooraf informeert. En omdat de ondersteuning van kleine producenten de enige goede weg is. Bovendien is het paradigma stilaan aan het keren: bij sommige consumenten is er al een zeker bewustzijn. Dat bewustzijn moeten we gebruiken om het tij te doen keren. We moeten de burger steunen in zijn aankoop van duurzame en eerlijke producten. We moeten een actieve rol opnemen om onze campagnes een boost te geven en de weg naar de smaak terug te vinden. Waarom moet het Gewest programma’s ontwikkelen om dit thema te ondersteunen ? Alexis Descampe : De toegang tot duurzame voeding blijft omwille van logistieke en educatieve redenen in een stedelijke omgeving een grote uitdaging. De band met de natuur en haar voeding is de afgelopen decennia volledig verloren gegaan. Als we een generatie van burgers willen grootbrengen die verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen leven, maar ook in de collectieve zin van het woord, is het belangrijk om te beginnen bij duurzame en kwaliteitsvolle voeding. Caroline Denis : De hedendaagse consument wil weten wat er op zijn bord ligt. Hij is bewust en geëngageerd. Dankzij de strategie van het Gewest kunnen verschillende stakeholders zich rond gemeenschappelijke initiatieven verzamelen en hun aanpak harmoniseren. Bovendien neemt het Gewest op die manier een belangrijke voorbeeldfunctie op. Waarom is het interessant om deel te nemen aan een co-creatief proces? Caroline Denis : We zoeken naar dialoog en acties die we op een participatieve manier en in overleg met de betrokken partijen kunnen ontwikkelen. Dit helpt ons onze strategie te verfijnen en verder te denken dan dat we alleen zouden kunnen doen. Binnen het Co-Create programma van Innoviris doet Sodexo mee aan het Choud’Bruxelles project, samen met Qalinca Labs/ULB, Dart Consulting, RABAD, BeesCoop et les Gasap. Met dit project willen we onderzoeken welke logistieke en elektronische oplossing geschikt is voor de bevoorrading van lokale producten en streekproducten naar en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Aurélie Labarge : Co-creatie motiveert en dwingt elke deelnemer zijn eigen praktijken in vraag te stellen, zich open te stellen naar anderen en begrip te tonen. Maar het zorgt er ook voor dat we onze krachten bundelen en gemeenschappelijke doelen opstellen. Ons doel is alvast ambitieus: we willen een analyserooster opstellen om de duurzaamheid van een project te kunnen definiëren. Tegenwoordig moet je immers alle elementen van de productie-en leveringsketen in vraag stellen om de duurzaamheid van een product te definiëren. Wil je meer weten over het Co-Create programma van Innoviris ? Surf naar www.innoviris.brussels. www.farmstore.be www.poids-gourmand.be be.sodexo.com INNOVIRIS – Brussels Instituut voor Onderzoek en Innovatie Charleroisesteenweg 110, 1060 Brussel info@innoviris.brussels – 02/6005036 - www.innoviris.brussels

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication