18

THINK TANK anders op het trottoir belanden, of in omliggende wijken – maar we hebben geen verdere uitbreiding toegelaten. We hebben ons door Antwerpen laten inspireren en maatregelen getroffen op het vlak van politie, stedenbouwkunde en belastingen. Als u die kant opgaat, zult u merken dat de huizen er minder ellendig uitzien dan vroeger. Laten we even teruggaan naar de Brabantstraat. Deze handelszaken zijn toch bijzonder kwetsbaar, nietwaar? Toch niet. Op de 250 winkels staat er nagenoeg geen enkele leeg. In de jaren 70 ging de buurt enorm achteruit, maar vandaag is het een van de meest dynamische gebieden in Brussel. Welke evolutie merkt u in de handel, buiten deze toch zeer typische winkelwijk? Aan het kruispunt tussen de Louis Bertrandlaan en de Haachtsesteenweg is er een kleine maar dynamische ‘bio-bobo’ kern ontstaan. De gemeente heeft de vroegere tramherstellingsateliers overgenomen. Daar wordt nu een bio-markt gehouden. In de wijk is ook het eerste ‘café-poussette’ (nvdr: een café voor ouders met kleine kinderen) van Brussel verschenen. Wat denkt u van het toekomstige Docks shopping center, aan de rand van uw gemeente? Ik denk dat onze handel, vaak zeer typisch en met weinig winkelketens, weinig concurrentie zal leiden. Vooral andere shopping centers zullen afzien. Het ware probleem ligt bij mobiliteit. Bij projecten als Docks en mediapark mag het doorkruisen van Schaarbeek geen nachtmerrie wordt. De toekomstige metrolijn zal de druk wat wegnemen, maar vroeger dan 2024-25 mogen we daar niet op rekenen. Vorst: het Gewest in het klein Vorst roept onmiddellijk het beeld van Audi op. Wat met de andere industriële bedrijven? Verdwijnen die? De dalende trend is aan het stabiliseren. Er wordt zelfs opnieuw geïnvesteerd, onder andere in het GOMB park langs de Ruisbroeksesteenweg. Nieuwe types KMO’s duiken op: een industriële bakkerij, een producent van vensterramen en hoogwaardige schrijnwerkerij, eventbureaus als Tempora of VO Communications, die zich in vroegere werk- of opslagplaatsen vestigen … Aan de andere kant van de spoorweg hebben we nog steeds Unilever en de Duitse grootdistributiegroep Metro (Makro). Tegelijk worden industriegebieden omgeschakeld in huisvesting, met bijvoorbeeld de recente inhuldiging van sociale woningen in het voormalige gebouw van Diamant Boart. Stelt u sectorale verschuivingen vast? We hebben nog steeds veel goederenopslagbedrijven, maar ik merk een opwaartse evolutie, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van het farmaceutisch laboratorium Labima op de Van Volxemlaan. De logistieke functies worden complexer. En dan is er natuurlijk Audi: de verstandhouding met de buurtbewoners loopt niet altijd van een leien dakje, maar de onderneming is een enorme bron van trots voor het Gewest en de gemeente. De fabriek heeft elke uitdaging overwonnen dankzij kwaliteit en innovatie. Binnenkort wordt daar een nieuwe SUV gebouwd. Een reeks onderaannemers zal daar wel bij varen. Dit vertegenwoordigt 3000 tot 4000 banen. Een hele geruststelling tot in 2028. Maar zoals altijd betreuren we dat zo weinig inwoners van Vorst toegang krijgen tot deze banen. Hoe bevordert u dan de lokale werkgelegenheid? We moeten teruggrijpen naar kleinere economische structuren, die niet alleen bijdragen tot de economie, maar ook tot de sociale samenhang. We kunnen inspiratie putten uit buurgemeente Sint-Gillis waar heel wat nieuwe KMO’s en coöperatieven zich gaan vestigen. Een soep-bar betekent meteen enkele banen in de buurt en versterkt de sociale band. In Vorst zou de Horecasector zich sterker kunnen ontwikkelen. Ook via rusthuizen kunnen we ons economisch ontwikkelen en nieuwe banen creëren. Heel wat dynamische privé instellingen hebben in onze gemeente gebouwd of gerenoveerd. Marc-Jean Ghyssels Burgemeester Marc-Jean Ghyssels (PS) is er zich van bewust: uit de gegevens (gemiddeld inkomen, werkloosheid, gemiddelde leeftijd) blijkt dat Vorst en zijn 55.000 inwoners een soort miniatuurversie van gans het Gewest vormen. Ook de uitdagingen zijn vergelijkbaar: de verstandhouding tussen de resterende industrie en de inwoners, de lokale tewerkstelling, een nieuwe dynamiek voor de handel enz. 16 BECI - Brussel metropool - juni 2016 Welke economische impulsen hebt u gegeven? De voornaamste uitdaging die we tot nu toe niet konden overwinnen, is de heropleving van drie belangrijke handelswijken: VanPé/Sint-Denijs, Wielemans-Ceuppens en Hoogte Honderd. Zoals elders in het Gewest ondergaan ze de concurrentie van shopping centers, van Anderlecht tot Nijvel. We organiseren sinds kort een markt op woensdag namiddag om de mensen opnieuw de voordelen van buurthandel te laten ontdekken, ver van de verkeersopstoppingen. Op sommige plaatsen beginnen de handelszaken opnieuw te diversifiëren. Aankoopcoöperatieven worden gecreëerd. Zo bijvoorbeeld La Ruche qui dit Oui, een distributiecoöperatieve voor bioproducten.

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication