38

DHL, dynamisch in Brussels Airport gevestigd Bij de naam DHL denkt het grote publiek in de eerste plaats aan de pakjesdienst. Maar naast het overbekende koeriersbedrijf DHL Express is er ook nog de logistieke provider DHL Global Forwarding. Die heeft, in tegenstelling tot DHL Express, geen eigen vloot, groepeert grote zendingen van boven de 30 kilo en stuurt ze via de lucht de wereld rond. Soms gaan die ladingen mee met cargovluchten, maar het leeuwendeel (liefst 70%) wordt in de buik van passagiersvluchten getransporteerd. DHL Global Forwarding is Belgisch marktleider in deze freight forwarding, met iets meer dan 20% marktaandeel in de grote zendingen op Brussels Airport. Peter Van Dyck D e goederen zwermen alle windrichtingen uit, maar de bestemmingen die het bedrijf het meest aandoet, zijn Azië en Amerika. “Een aantal klanten is zeer sterk op Amerika gericht. We hebben op alle bestemmingen diensten, maar gebruiken de vloot van DHL AViation bijvoorbeeld op Chicago, Cincinnati, Atlanta enz.”, legt Luc Jacobs, CEO van DHL Global Forwarding, uit. “Over heel de wereld hebben we eigen kantoren en personeel, zodat we steeds volgens hetzelfde systeem kunnen werken. We doen geen beroep op agenturen; we steunen volledig op ons eigen netwerk.” Biotech en Life Sciences De ladingen bevatten heel vaak producten voor de chemische sector en onderdelen voor engineering & manufacturing en voor de auto-industrie. Maar dé sectoren die DHL Global Forwarding in toenemende mate bedient, zijn de biotech en de life sciences (een sector gericht op de gezondheid van mens en dier, waartoe onder andere de medische technologie en de farma worden gerekend). Onlangs kreeg Brussels Airport een IATA certificatie die zijn belangrijke rol in de farma- en biotechsector onderstreept. De International Air Transport Association heeft Brussels Airport als eerste luchthaven de titel ‘Center of Excellence in Pharmaceutical Handling’ toegekend, een wereldprimeur. DHL profileert zich op dat domein als een belangrijke partner. “We willen toonaangevend zijn in de life sciences”, stelt Luc Jacobs. “We hebben daarvoor geïnvesteerd in een nieuwe grote loods, die we in 2013 in gebruik namen. Wij hebben de grootste dedicated life sciences afdeling van de 36 BECI - Brussel metropool - november 2015 luchthaven, en dit volledig in eigen beheer. We zagen dat er veel vraag was in dat marktsegment en speelden daar bewust op in. België staat sterk in dat segment, dat overigens blijft groeien. We appreciëren enorm de inspanningen die de luchthaven hiervoor doet, want dit trekt ook nieuwe vrachtluchtlijnen aan én het creëert tewerkstelling.” De klanten in de life sciences stellen hele hoge kwaliteitseisen, zeker op het vlak van veiligheid. Om de goederen te mogen behandelen, beschikt DHL Global Forwarding dan ook over de vereiste GDP Compliance (Good-distribution-practice) en de nodige security- en kwaliteitscertificaten. “Naast de officiële audits die daarbij komen kijken, komen ook de klanten zelf geregeld verifiëren of we alle regels wel naleven en de kritieke prestatie-indicatoren in kwaliteit behalen”, vertelt de CEO. Bij de bouw van de nieuwe loods werd rekening gehouden met alle voorschriften. Luc Jacobs: “Zo moeten we in deze loods temperatuurschommelingen vermijden. De medewerkers krijgen ook opleidingen in kwaliteit. Bij het scannen van de producten mogen geen fouten gebeuren. Ook de chauffeurs die goederen komen aanleveren, moeten een aantal uitgetekende procedures volgen.” Pakjesvervoer stevig in Brussels Airport In 2008 verhuisde DHL na een aanslepend conflict over nachtvluchten en geluidshinder zijn intercontinentale hub van Brussel naar Leipzig. Het bedrijf slankte hier toen wel af, maar de realiteit van vandaag steekt toch schril af met de onheilsberichten uit die tijd (er werd gevreesd voor een volledige terugtocht uit Zaventem). DHL Express kondigde een tijdje terug aan voor het internationale pakjesvervoer

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication