49

Dynamiek Grégor Chapelle (Actiris): “Test ons uit!” “ T est ons uit”, vraagt Grégor Chapelle van meet af aan. “Dit is de boodschap die ik nu aan de Brusselse ondernemingen zou willen richten. Ik weet dat het imago van Actiris voor verbetering vatbaar is geweest. Veel bedrijven geloven dat wij onvoldoende rekening houden met hun behoeften. Ik wens deze ondernemingen ervan te overtuigen dat dit probleem ondertussen is verholpen.” Actiris heeft in de afgelopen twee jaar zijn dienstenpakket ingrijpend vernieuwd en vereenvoudigd. Dankzij Select Actiris kan een bedrijf de zoektocht naar de ideale kandidaat volledig aan de overheidsdienst toevertrouwen. “De werkgever die ons een vacature meldt, krijgt antwoord binnen de 48 uur. Als wij denken op zijn aanvraag te kunnen ingaan, verbinden wij er ons toe binnen de 14 dagen een lijst van maximaal zes kandidaten met het gewenste profiel en de nodige motivatie voor te leggen.” De duur van de verwerking – iets dat we moesten verbeteren – is ondertussen drastisch ingekort. Bovendien krijgt elke werkgever één enkele contactpersoon toegewezen, iemand die zijn dossier en de onderneming kent en bovendien in de sector gespecialiseerd is. “Wij sturen niemand die wij niet eerst persoonlijk tijdens een gesprek hebben ontmoet”, verklaart Grégor Chapelle. Voor het ogenblik doen voornamelijk grotere ondernemingen (Primark, Zara, Solvay, de MIVB, Proximus, de RTBF …) een beroep op Select, “maar ook KMO’s en ZKO’s, die vaak niet over een eigen HR-afdeling beschikken, kunnen onze diensten inroepen.” De dienstverlening is volledig kosteloos. Het enige dat Actiris in ruil vraagt is de feedback van de werkgever, ongeacht of de kandidaten werden aangeworven. “Met deze feedback kunnen onze rekruteringsadviseurs de dienstverlening verbeteren. Soms koestert de klant te hoge verwachtingen; dan gaan wij na of we die kunnen bijsturen of opleidingen aanbieden. Met hun feedback helpen de ondernemingen de overheidsdienst zich aan de arbeidsmarkt aan te passen.” Volgens Grégor Chapelle zijn de ondernemingen eerder tevreden, zoals uit de stijging van de cijfers blijkt. “In twee jaar tijd is het aantal aangeboden vacatures verdrievoudigd. De 5250 aanbiedingen die wij in 2012 hebben ontvangen, werden er 9102 in 2014. Ik geloof dat wij in 2015 11.000 jobaanbiedingen gaan bereiken.” Het aantal aanwervingen volgt dezelfde trend, met een gemiddelde van 80%. Een andere succesvolle dienst is het systeem van de ‘job datings’ waarmee Actiris simultaan meerdere kandidaten aanwerft. Voor Primark werd bijvoorbeeld een dergelijke job dating georganiseerd: “Van de 196 gezochte werknemers hebben wij er 180 gevonden, onder wie hun nieuwe HR directeur. Hetzelfde gebeurde met Marks & Spencer, waar onze job dating 80 van de 120 aan te werven bedienden heeft gevonden”, vertelt hij. Het Select Actiris team stelt een honderdtal mensen tewerk om een perfecte kennismaking tussen werkgevers en werkzoekenden mogelijk te maken. Meerdere hulpmiddelen bestaan, die trouwens onlangs werden herzien om beter in te spelen op de behoeften van de werkgevers. Algemeen directeur Grégor Chapelle geeft toelichting. Gaëlle Hoogsteyn Maatschappelijk verantwoord Naast deze twee formules biedt Actiris in het raam van de ‘Jongerengarantie’ overgangsstages in ondernemingen voor jongere werkzoekenden met maximaal een diploma van het middelbaar onderwijs. Voor 200 euro per maand kan een bedrijf een stagiair inhuren, maar moet dan wel in ruil tijd vrijmaken voor de opleiding van de kandidaat. “De werkgever die een stage aanbiedt, moet zich mobiliseren, en dat loopt soms niet van een leien dakje. De vicieuze cirkel van de jongerenwerkloosheid kan pas worden doorbroken als de werkzoekenden de gelegenheid krijgen ervaring op te doen. Na een dergelijke stage vinden gemiddeld 6 jongeren op 10 op termijn een baan. Ik roep de bedrijven dus op zich voor deze aanpak in te zetten. Hoe meer aanbiedingen we krijgen, hoe meer positieve matchings wij kunnen verwezenlijken.” Verleden jaar hebben 661 jongeren een overgangsstage gelopen. Actiris hoopt er dit jaar 1000 te kunnen plaatsen. Het is nu de beurt aan de werkgevers, besluit Grégor Chapelle. Een overheidsdienst die het vertrouwen van de werkgevers niet geniet is als een motor die zonder belasting draait. “Wij zullen nog tijd nodig hebben, maar Actiris hoopt het vertrouwen van de werkgevers terug te winnen en met hen te blijven samenwerken aan de bestrijding van de werkloosheid in Brussel.” ● BECI - Brussel metropool - oktober 2015 47

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication