38

FOCUS ONDERWIJS EN VORMING Teach for Belgium: een kleine stap voor de mens, een grote sprong naar meer gelijkheid! Toen Pierre Pirard de schrijnende ongelijkheid tussen leerlingen van verschillende onderwijstypes in België ontdekte, nam hij dit als een uitdaging aan en tegelijk als de gelegenheid om zijn managementervaring ter beschikking van de samenleving te stellen, met het oog op een menselijker onderwijs. Wij ontmoetten een van de oprichters van Teach for Belgium. Gaëlle Hoogsteyn “Rond de 40 kwam ik tot het besef dat er mij minder beroepsjaren overbleven dan voorbije jaren. Ik wou toen iets anders doen in mijn leven, iets menselijker en ook nuttiger voor de samenleving”, herinnert zich Pierre Pirard. “Na een lange carrière in verscheidene multinationals, 20 jaar lopen achter cijfermatige doelstellingen en op en afreizen doorheen Europa, had ik er behoefte aan mijn kennis te gaan delen. Ik had vroeger al bijgedragen tot enkele initiatieven met groepen van jongeren. Daarom heb ik me heel spontaan tot de onderwijssector gericht.” Hij was nog geen geaggregeerde toen hij, een beetje toevallig, als leerkracht in een Molenbeekse beroepsschool mocht beginnen. Daar realiseerde hij zich hoeveel ongelijkheid er tussen scholen bestaat en begon hij na te denken over de oprichting van de vzw Teach for Belgium. “In klassieke scholen wordt 75% van de leerlingen naar het algemeen onderwijs georiënteerd. In positieve-discriminatiescholen bereikt dit cijfer slechts 30%”, betreurt hij. Teach for Belgium mikt op gelijkheid De vzw wil elke leerling gelijke succeskansen bieden, ongeacht zijn sociaaleconomische afkomst. Teach For Belgium focust op een verbetering van de vaardigheden van leerkrachten. “TFB vormt toekomstige leerkrachten door het aanleren van specifieke technieken voor het onderwijs met aangepaste omkadering”, vertelt onze leraar-ondernemer. In september 2015 waren er binnen Teach for Belgium al 56 leerkrachten actief voor deze missie. Ze worden meestal op de campussen of via spontane kandidaturen aangeworven. De geselecteerde kandidaten worden volgens hun competentie en motivatie beoordeeld. En wanneer ze tewerkgesteld zijn, krijgen ze twee jaar lang ondersteuning van mentoren. Verleden jaar ontving de vzw meer dan 600 kandidaturen. Dat getuigt van het succes van het initiatief. TFB beklemtoont verder de snelheid van zijn optredens, vergeleken met de administratieve logheid van de overheid. Er moet inderdaad 36 BECI - Brussel metropool - oktober 2015 zeer dringend worden opgetreden. Ook de aggregatie moet niet voor haar toekomst vrezen, want de vzw profileert zich zeker niet als een concurrent. TFB moedigt zijn leden trouwens aan geaggregeerde te worden om zo professioneel mogelijk te werk te gaan. Pierre Pirard En de toekomst? De vzw streeft twee ambities na: ten eerste hoopt ze dat het succes van Teach for Belgium de overheid zal inspireren om dit type aanpak in de huidige onderwijsnormen te integreren. Ten tweede willen ze ook Vlaanderen benaderen en er vanaf september 2016 haar eerste leerkrachten tewerkstellen. Teach for Belgium levert in feite een extra bijdrage voor meer gelijkheid in het onderwijs en een vrije keuze voor alle leerlingen, want zij nemen morgen onze samenleving in handen. ● De cijfers van de ongelijkheid Volgens de PISA studie kampt het Belgisch onderwijs met een angstwekkende ongelijkheid: • 83% van de kinderen van de hogere sociale klassen zijn op 15-jarige leeftijd nog steeds in het algemene onderwijs. Dit geldt slechts voor 11% van de kinderen uit de minder bedeelde bevolking. En kinderen uit de minst vermogende sociale groepen bevinden zich bijna uitsluitend in kwalificerende studierichtingen. • In Brussel stelt men bovendien een pedagogische hiaat van drie jaar tussen het algemeen onderwijs en het beroepsonderwijs vast. Een kind uit een kansarm milieu vertoont dus een duizelingwekkende pedagogische achterstand van drie jaar ten opzichte van een kind uit een welgestelde sociale klasse. • Van de ‘armste’ kinderen is 70% niet in staat een tekst van middelmatig niveau te lezen en te begrijpen, vergeleken met 25% in vermogende sociale klassen. En dat verschil blijft heel concreet in het dagelijkse leven bestaan. R.A.

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication