14

THINK TANK KBC Brussels: een bank in de stad Sinds 1 januari vormen de Brusselse netwerken van KBC en CBC één en dezelfde commerciële entiteit onder de nieuwe noemer KBC Brussels (op z’n Engels: “keibici”), met hoofdkwartier in de Wetenschapsstraat, in het hartje van de Europese wijk. Deze bank is sterk lokaal verankerd en wil optreden als een ‘ideeënbus’, voornamelijk naar de ondernemingen toe. Emmanuel Robert " K BC Brussels ontstond uit twee vaststellingen”, vertelt Damien Van Renterghem, de CEO van de splinternieuwe organisatie. “Enerzijds blijkt uit alle studies dat de economische ontwikkeling van Brussel een nieuwe groeifase tegemoet gaat. Op politiek vlak neemt het Gewest zijn toekomst echt in handen – en dat is goed nieuws voor een sterk, internationaal bekend merk. De tijd is dus rijp voor een bank met een uitgesproken Brusselse identiteit, want die bestond tot voor kort nog niet. Anderzijds beschikte de groep KBC over twee kantoornetwerken in Brussel (KBC en CBC). Die werkten parallel. Soms beconcurreerden ze zelfs elkaar, terwijl de groep geen lokale marktleider was. Dit businessmodel bleek al gauw contraproductief.” De oplossing lag echter voor de hand: de twee netwerken zouden samensmelten tot een enkele Brusselse entiteit, onder de naam KBC Brussels, een bank die haar lokale verankering en haar eigenheid in de verf zet. “Wij gedragen ons als een startup binnen de groep. Wij zijn een soort modulaire en soepele KMO waarvan het 25-koppig ‘support team’ de 360 medewerkers van ons netwerk ondersteunt. En tegelijk genieten we het comfort van een belangrijke Belgische groep, met zijn structuur, zijn diensten en zijn internationaal netwerk”. Het meest innovatieve in KBC Brussels zit waarschijnlijk in de vorm van governance, aldus de CEO: “Wij beslissen collegiaal, in nauw contact met het terrein en zeer snel. Twee of driemaal per maand vergaderen we met onze zes clusterdirecteurs. Een totaal nieuwe aanpak, zelfs binnen de KBC groep.” Geëngageerd voor Brussel De bank focust volledig op de Brusselse identiteit en werft bij voorkeur medewerkers aan die in Brussel leven, er hebben gestudeerd of een of andere band met de stad hebben. “Wij zoeken toenadering met bepaalde hogescholen om vlotter jonge bachelors te rekruteren die zich in Brussel wensen te vestigen”, verduidelijkt de heer van Renterghem. KBC Brussels knoopte bovendien relaties aan met BECI en de voornaamste zakelijke kringen in Brussel (Club van Lotharingen, Cercle gaulois, De Warande, Château Sainte-Anne, B19, enz.), naast de sponsoring van vier hockeyclubs, Musiq3 en enkele grootschalige evenementen als de Jazz Marathon of de 20 km van Brussel). “Brussel is als stad vrij uniek”, verklaart Damien Van Renterghem. “Haar identiteit 12 BECI - Brussel metropool - oktober 2015 Damien Van Renterghem, CEO Brussel loopt over van boeiende ideeën en projecten. Er bestond een nood aan een Brusselse financiële partner om dit alles te ondersteunen is een puzzel van de talrijke identiteiten van zijn multiculturele bevolking, de internationale instellingen en ondernemingen, de talloze expats en de 19 gemeenten waarvan elke wijk een dorp vormt. Wij vinden dat deze unieke stad ook een unieke aanpak verdient. Vandaar de oprichting van een autonome commerciële entiteit met eigen directiecomité. Dit bijzonder zinvol project beantwoordt aan ware verwachtingen. Intern werd het initiatief trouwens met applaus verwelkomd. Ook de clientèle reageert positief. Bijna dagelijks benadert een of andere Brusselse speler uit de economische sector of de academische wereld het prille KBC Brussels. En terecht, want Brussel loopt over van boeiende ideeën en projecten. Er bestond een nood aan een Brusselse financiële partner om dit alles te ondersteunen.” “Wij willen actief bijdragen tot de oplossing van bepaalde Brusselse vraagstukken, zoals mobiliteit, ondernemerschap of huisvesting”, stelt Pierre Wattiez, Sales & Marketing Manager. “Dit is bijvoorbeeld de reden waarom wij onze steun verlenen aan de Mobiliteitshub van BECI. Mobiliteit blijft een geweldige uitdaging voor Brussel. Wij menen te kunnen bijdragen tot de verbetering van de situatie. Onze bankproducten zijn er om een mix van

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication