17

WE METEN INDIVIDUELE RESULTATEN IN CLICKS EN VIEWS, MAAR HOE DAT SAMEN EEN MERKBEELD VORMT EN LEIDT TOT VERKOOP, BLIJFT EEN OPEN VRAAG Programmatic is een gamechanger die onderschat wordt. De automatisering van mediaverkoop en -aankoop zal een enorme impact hebben op functies en mensen en wellicht ook leiden tot nieuwe markten waarvan we nu nog geen idee hebben. Een tweede ontwikkeling die het best meer aandacht verdient, is de zoektocht naar het inzicht hoe je je doelgroep via sociale media kunt bereiken. Dat zal gedreven worden met nieuwe, zelflerende modellen waar artificial intelligence om de hoek komt kijken. Nu het rijk van het GRP (gross rating point) ten einde is door de komst van sociale media, leveren grote bedrijven enorme inspanningen. Denk maar aan Nielsen (dat eXelate kocht), GroupM (met Kantar Media), brand track van Comcast, Google, Facebook… Het is een soort wapenwedloop.” Die modellen oogsten data uit wat consumenten over zichzelf online prijsgeven. Wat met de privacy? MA: “Psychologen moeten zich daar maar eens over SOCIALE MEDIA ZIJN GESCHIKT OM EEN MERK OP TE BOUWEN 69% CEO / Zaakvoerder ---------- 76% Marketing + sales ---------Meer dan 1 op de 2 vindt dat dankzij sociale media de stem van het volk meer en beter gehoord wordt. buigen. Wat ik merk, is dat er een enorme cognitieve dissonantie is tussen het emotionele (‘Oei, en mijn privacy?’) en het rationele (‘Als ik niet akkoord ga, kan ik iTunes of Spotify niet gebruiken en ook mijn foto’s niet op Instagram plaatsen’). Het protest legt in de praktijk snel de duimen voor het gemak. Vergelijk het met rood vlees eten: we weten dat het niet goed is, maar die steak gaat er nog steeds lekker in.” ¶ THE R-EVOLUTION SPECIAL EDITION 017 (( (( ((

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication