8

THINK TANK FICHE STAATSHERVORMING De financieringswet De overdracht van bevoegdheden en budgetten naar de Gewesten in het raam van de zesde Staatshervorming heeft ook voor de ondernemingen meerdere gevolgen. Om u te helpen dit vraagstuk beter te begrijpen, publiceren wij een reeks praktische fiches die u elke maand in uw magazine kunt lezen. Vincent Delannoy Responsabilisering De nieuwe Bijzondere Financieringswet (BFW) focust als onderdeel van deze hervorming op de fiscale autonomie van de Gewesten via de personenbelasting (PB). Samenvattend: de federale herverdeling maakt nu plaats voor regionale responsabilisering via eigen middelen. De responsabilisering van de Gewesten is geen nieuws. Sinds 1989 worden dotaties via de federale regering doorgestort naar de Gewesten op basis van het principe van de evenredige compensatie en de regionale PB opbrengsten. De inkomsten die de Gewesten mogen innen, worden bepaald door de inkomens van hun inwoners. Dit responsabiliseringsprincipe wordt nu opgedreven: voortaan worden de deelstaten beloond voor hun prestaties. Gewestelijke personenbelasting De nieuwe BFW vervangt de gewestelijke PB-dotatie (goed voor 10,7 miljard euro in 2014) door een opcentiemenmodel. Een sterk symbool is dat, want de federale PB-dotatie wordt deels vervangen door drie gewestelijke PB’s waarvan in 2015 de opcentiemenopbrengst naar schatting 11,75 miljard euro zal bedragen. Rekening houdend met de progressieve tarieven, zullen de bedragen per belastingschijf geïnd worden via de op federale PB opgelegde gewestelijke opcentiemen. Uiteindelijk zal het fiscaal voordeel per belastingplichtige maximaal tot 1.000 euro per jaar oplopen. Aantal dotaties Voor de overheveling van bevoegdheden inzake werkgelegenheid, voorziet de federale staat een dotatie voor de drie Gewesten a rato van 2,64 miljard euro. Belangrijk om te weten is dat de op federaal niveau behouden PB-opbrengsten meegerekend worden in de herverdeling. Hoe meer belastinginkomsten per Gewest, hoe meer opbrengsten de staat doorstort naar de Gewesten via de federale dotatie. Hetzelfde geldt voor de dotaties inzake fiscale uitgaven (geschat op 1,83 miljard euro voor 2015) en de overige geregionaliseerde bevoegdheden (voor 2015 geschat op 896 miljard euro). Deze bedragen zijn echter geen indicatie van de manier waarop de gesplitste bevoegdheden ingevuld zullen worden. Over 10 jaar Hoe zal de begroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) er 10 jaar na de Zesde Staatshervorming uitzien? Bij een ongewijzigde situatie, verwacht het Brussels Economic Review dat, behalve voor de overige deelstaten, de hervorming een gunstig effect zal hebben op de begrotingsvooruitzichten van zowel het BHG als de federale regering. In het BHG zullen de inkomsten jaarlijks de extra uitgaven overtreffen. Dit zal een positieve impact hebben op het primair saldo. Of die verwachtingen ingelost zullen worden zal afhangen van hoe de nieuwe bevoegdheden ingevuld zullen worden, vooral qua werkgelegenheid. Sowieso zal werkgelegenheid een grotere impact hebben op de toekomstige gewestelijke inkomsten. Anders gezegd: geld minder bij stijgende werkloosheid. Met een werkgelegenheidsgraad van amper 55% in Brussel is er dan ook ‘werk’ aan de winkel. 6 BECI - Brussel metropool - april 2015 Het standpunt van BECI • BECI staat volledig achter de gewestelijke financiële responsabilisering, die in het teken staat van nieuwe bevoegdheden. • Ondanks 700.000 arbeidsplaatsen goed voor 20% van het nationale BBP, ziet Brussel als “economische motor van België” te weinig van al die welvaart. Oorzaak daarvan is grotendeels de lage werkgelegenheid die de financiering van de hoofdstad onder druk zet. • Stimuleren van de werkgelegenheid begint met onderwijs, een bevoegdheid van de Gemeenschappen. Daarom pleit BECI ervoor om beter rekening te houden met de regionale belangen in verband met onderwijs, vooral het leren van talen. • Om de opbrengst van de PB op te krikken, is het noodzakelijk om belastingbetalers met midden- en hoge inkomens aan te trekken en in Brussel te behouden, onder meer door hen een geschikte leef- en woonomgeving te bieden met mobiliteitsmogelijkheden, enz. • Tot slot moet Brussel zijn bestuur rationaliseren met het oog op meer samenhang tussen regionale en gemeentelijke bevoegdheden. FICHE 7

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication