Dynamiek STARTER Met Allo Nounou is de oppas slechts één telefoontje verwijderd Allo Nounou, een servicebedrijf gespecialiseerd in kinderopvang, helpt ouders in contact te brengen met ervaren babysitters en kinderoppassen. Momenteel is het bedrijf vooral in Brussel en Wallonië actief, maar het breidt zich binnenkort in Vlaanderen uit. A llo Nounou is het geesteskind van Yannis Bakhouche. Als student geneeskunde aan de ULB heeft hij drie jaar geleden een sociale kruidenierszaak op de campus Solbosch geopend, speciaal voor studenten. Het concept kreeg al gauw navolging in Louvain-La-Neuve, op de campus van de UCL, waar nu ook een sociale buurtwinkel prijkt. Als sociaal bewust student, wijst Bakhouche erop dat zijn medestudenten massaal op zoek zijn naar werk, vooral in de kinderopvang. “Op de ad valvas vind je tegenwoordig een heleboel advertenties van studenten die hun diensten aanbieden”, meent hij. “Zo ben ik uiteindelijk op het idee gekomen om studenten via een web platform in verbinding te brengen met ouders die op zoek zijn naar een babysitter.” Allo Nounou werd geboren. Bakhouche startte het bedrijf op met zijn broer en computerexpert Sofiane en advocaat Abdelilah El Mahsini, die “bijzonder behulpzaam is inzake contractbeheer”, aldus Bakhouche. Maar Allo Nounou wil meer dan alleen een uitwisselingsplatform zijn voor ouders en babysitters. De start-up wil zich als professionele en betrouwbare tussenpersoon positioneren op een markt met een ongestructureerd aanbod. “Tot voor kort ging een oppas vinden vooral via mondtot-mond aanbevelingen of je eigen vriendenkring. Via het Internet is dat heel andere koek, omdat je eerst een vertrouwensrelatie moet opbouwen.” Het serviceaanbod van Allo Nounou focust zich op ervaren babysitters en kinderoppassen met kennis van zaken. Het bedrijf onderhoudt dan ook nauwe contacten met een hogeschool die kinderverzorgsters traint. “We beoordelen hun CV alsook hun vaardigheden”, vertelt Bakhouche. “Daarnaast zorgen we ervoor dat ze steeds beschikbaar en in de buurt zijn. Op onze service wordt vaak niet één, maar meerdere keren een beroep gedaan en dit over een periode van enkele weken tot enkele maanden. Op die manier garanderen we de ouders het snel vervangen van babysitters die bij verhindering niet inzetbaar zijn. Dienstverlening is in ieder geval verzekerd. Dit is van essentieel belang bij het opbouwen van een vertrouwensrelatie.” Drie combineerbare diensten worden aangeboden, namelijk kinderopvang, naschoolse begeleiding en privélessen, hetzij op een eenmalige, korte- of langetermijnbasis. De site www.allonounou.be werd in november vorig jaar gelanceerd en heeft alvast honderden uren gepresteerde diensten op de teller. De site is geheel reclamevrij, met uitzondering van mond-tot-mondreclame, en neemt deel aan babybeurzen zoals Baby Days en Babyboom. De website richt zich in de eerste plaats tot particulieren, maar er wordt volop onderhandeld met bedrijf Exploradis om Allo Nounou-chèques aan te maken voor bedrijfspersoneel. De site is momenteel enkel in het Frans beschikbaar, maar er komt binnenkort een Nederlandse versie met het oog op meer zichtbaarheid. Voor de verdere uitbouw van zijn nieuwe platform, ook in het buitenland, steunt Allo Nounou op fondsenwerving. Met dit kapitaal zal het bedrijf zijn leiderspositie als sociaal babysittingsnetwerk in België kunnen consolideren. Om die ambitie waar te maken zal Allo Nounou zijn communicatiebeleid moeten afstemmen op naamsbekendheid onder ouders. Zo zal iedere ouder binnenkort misschien “De telefoon opnemen voor een instant-oplossing.” Meer weten? www.allonounou.be ● Guy Van den Noortgate BECI - Brussel metropool - april 2015 37
40 Online Touch Home