3

WOORD VOORAF Betrokken bij het gezonde beleid Nooit beschikte het Brusselse Gewest over zoveel bevoegdheden als vandaag. Wie nu van een lange afwezigheid terugkomt en niet op de hoogte is van de recente verschuivingen, moet weten dat de zesde Staatshervorming de beleidsaangelegenheden aan de deelstaten heeft overgedragen. Voor Brussel betekent dit 40% toename van zijn budget en de bevoegdheid over fundamentele zaken zoals de activering van werkloosheidsuitkeringen, dienstencheques, kinderbijslag, de toegang tot bepaalde beroepen of bijvoorbeeld ook het Participatiefonds. Meer dan ooit heeft Brussel zijn eigen lot in handen. Wat we hiermee kunnen beginnen? Het Brusselse Gewest met uitgebreide bevoegdheden en vier miljard budget (vijf miljard in 2025) zal zich natuurlijk niet tevreden stellen met de manier waarop tot voor kort de ‘super-gemeente’ werd bestuurd. Zoals wij het trouwens ook al in ons Memorandum hadden verklaard, dient het Brusselse beleid te worden gerationaliseerd en efficiënter gemaakt. Verder zal er op regionaal vlak in overleg met de sociale partners moeten worden gewerkt om de nieuwe bevoegdheden uit te oefenen. Namens zijn talrijke en zeer diverse leden geldt BECI als een vanzelfsprekende gesprekspartner aan de Brusselse onderhandelingstafel. BECI is bovendien dé vertegenwoordiger bij uitstek van de 35.000 bedrijven die het Brusselse Gewest rijk is (meer dan 100.000 als we er de zelfstandigen en de vrije beroepen bij rekenen). BECI heeft zich grondig voorbereid op de uitoefening van deze functie. Zijn onlangs door de Raad van Bestuur goedgekeurd strategisch plan 2025 bevat een ambitieuze nieuwe mission statement rond enkele topprioriteiten: een gunstig klimaat bevorderen voor de zakenwereld, ondernemerschap promoten, onze geloofwaardigheid verder opkrikken en duidelijke beleidsregels uitstippelen voor al onze beslissingen… Wij hebben als taak de ondernemingen te vertegenwoordigen, een betrouwbare partner te zijn in het gemengde beleid van het Gewest, kennis te produceren en projecten te ontwikkelen. En natuurlijk moeten wij de ondernemingen bijstaan, ondersteunen, opleiden en adviseren. BECI verbindt er zich toe deze doelstellingen na te streven met een optimaal beleid van de middelen die eigen zijn aan een privé organisatie en die bijna uitsluitend bestaan uit het lidmaatschapsgeld van zijn leden. Wij danken deze leden trouwens voor hun vertrouwen. Het goede beleid dat wij onszelf opleggen, verwachten wij eveneens van alle overheidsinstellingen en -organen. Helaas hebben wij de indruk dat Brussel op dit vlak eerder achteruit dan vooruit boert! BECI vraagt een geïntegreerde aanpak van de aan Brussel overgehevelde materies en een paritair en transparant beheer van de ION (instellingen van openbaar nut). Blijkbaar geeft de Brusselse regering echter de voorkeur aan een ‘politiek onderonsje’, om zich tegen kritische pottenkijkers te hoeden. Het maakt niet uit of het nu om ruimtelijke ordening gaat, toerisme of morgen misschien zelfs de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid: een dergelijke handelswijze druist in tegen de beginselen van gezond beleid. Het Gewest gaat talrijke uitdagingen tegemoet. Reden temeer om bij te sturen en open kaart te spelen met de sociale partners. Oplossingen voor dossiers zoals de demografische groei, de vergrijzing van de bevolking, de kwaliteit van het onderwijs, mobiliteit of de creatie van tewerkstelling en welvaart komen er pas als we er samen aan werken. Niet ieder voor zich. Thierry Willemarck, Voorzitter van BECII BECI - Brussel metropool - april 2015 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication