26

TOPIC Durf invorderen! DE ONDERNEMING FINANCIEREN Heel wat bedrijfsleiders bekommeren zich niet vroeg genoeg om hun onbetaalde facturen en buigen zich hierover pas wanneer de cashflow uitdroogt. Een goed beheer zou echter vermijden dat dergelijke moeilijkheden de financiële gezondheid van de onderneming in het gedrang brengen. Weet u niet hoe u dit aanpakt? Hebt u hier geen tijd voor? Misschien klopt u best bij een incassobureau aan. Gaëlle Hoogsteyn D e debiteurenadministratie wordt in vele bedrijven onderschat, want de zoektocht naar nieuwe klanten krijgt voorrang op de tijdige betaling van de uitgebrachte facturen. Te veel bedrijfsleiders volgen de onbetaalde facturen te laat op en wachten tot cashflow problemen zich voordoen om te reageren. Voorzitter van het Beroepsinstituut van erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF) Jean-Marie Conter: “Al onze boekhouders zijn het erover eens: onbetaalde facturen stapelen zich op. De betalingstermijnen lopen uit en evolueren naar een soort ‘leverancierskrediet’ dat ondernemingen gebruiken om aan hun eigen cashflow problemen het hoofd te bieden.” In een stroeve economische situatie ontwikkelt een incassobureau zich tot een ware partner die door de aangeboden diensten op elk niveau van de klantenrelatie kan tussenkomen. Studies die over dergelijke Tip: Vóór u een contract tekent met een incassobureau, controleert u best de positionering van het bureau ten aanzien van de naleving van de wettelijke verplichtingen. De invordering van achterstallige betalingen door een derde is namelijk aan een uitvoerige reglementering onderworpen. De wetgever heeft een aantal decreten en bepalingen ingevoerd om dit beroep heel streng te omkaderen en de verplichtingen van alle betrokken partijen duidelijk te bepalen. U kunt ook een beroep doen op een van de leden van de Belgische Vereniging van Incasso-ondernemingen (BVI), waar 15 van de ongeveer 80 in België actieve incassobureaus bij aangesloten zijn. “Alle leden zijn echte professionals die werden gekozen in functie van het vertrouwen die ze dagelijks door de kwaliteit van hun werk inboezemen. Ze beantwoorden aan strikte vereisten op het vlak van structuur, cashflow en solvabiliteit. Ze leven een streng gedragscode na”, verzekert Etienne van der Vaeren. In 2010 hebben de toenmalige 12 aangesloten leden van de BVI samen 176 miljoen euro aan hun klanten teruggestort. 24 BECI - Brussel metropool - april 2015 invorderingsdiensten werden verricht, maken gewag van succes in 80% van de gevallen. “Het incassobureau slaagt erin de dialoog weer op gang te brengen wanneer er geen communicatie meer bestaat”, zegt voorzitter van de Belgische Vereniging van Incasso-ondernemingen (BVI) Etienne van der Vaeren. Het beroep op een incassospecialist is trouwens nooit verlieslatend: de dienst wordt gefinancierd door de ingevorderde schuld. De meeste incassobureaus factureren trouwens slechts nadat de debiteur heeft betaald. De uitbesteding van de invorderingen verstevigt het beheer van de onbetaalde facturen. Het beroep op een Jean-Marie Conter: “De betalingstermijnen lopen uit en evolueren naar een soort ‘leverancierskrediet’.” gespecialiseerde dienstverlener is op zich al doeltreffend omdat de debiteur vaststelt dat hij met iemand anders te maken heeft, namelijk een specialist van de invordering van achterstallige betalingen. Dit zorgt voor een psychologische impact. Het briefhoofd van een dergelijk bureau heeft hetzelfde effect. Jean-Marie Conter nuanceert echter deze bewering: “Wegens de crisis bevinden zich talrijke particulieren en ondernemingen in hachelijke financiële situaties. Sommige zelfstandigen hebben achterstand opgelopen in de betaling van hun sociale bijdragen en btw. In zulke gevallen schrikt de brief van een incassobureau hen niet meer af.” Is dit nuttig voor mijn kleine onderneming? Er bestaan nog veel vooroordelen. Sommige ondernemers zijn ervan overtuigd dat alleen grote bedrijven het incassobeleid kunnen uitbesteden. Nochtans valt vooral in het geval van KMO’s de uitbesteding van niet-centrale diensten voordelig uit. “In een kleine onderneming is het vaak moeilijk om medewerkers voor de invordering van achterstallige betalingen in te zetten, terwijl de zoektocht naar extra omzet voorrang geniet. Dankzij R.T.

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication