24

Olivier de Brauwere, medeoprichter van het Brussels Beer Project (rechts, met zijn bedrijfspartner Sébastien Morvan): “De wil om het publiek erbij te betrekken moet in onze genen gegrift staan.” DE ONDERNEMING FINANCIEREN Brussels Beer Project beschikt binnenkort over eigen brouwerij Brussels Beer Project hoorde in België bij de pioniers van crowdfunding als bron van financiering maar ook en vooral als drijvende kracht van co-creatie. De jonge onderneming huldigt binnenkort zijn eigen brouwerij in, maar ondertussen heeft ze al drie bieren (waaronder de Delta) en een aantal beperkte producties op de markt gebracht. De ‘menigte’ opende blijkbaar ook bankdeuren: dit vertrouwde ons de wel genoemde medeoprichter Olivier de Brauwere. Olivier Fabes I ets meer dan anderhalf jaar na het sputterende begin van crowdfunding in België, vergelijkt het Brussels Beer Project de kredietaanbiedingen van drie banken. Met weinig enthousiasme, weliswaar, want de geëiste waarborgen wegen zwaar door. Maar nu gaan de bankdeuren ten minste open voor het bedrijf dat samen door Brusselaar Olivier de Brauwere en Breton Sébastien Morvan werd gesticht. Ze zouden weldra hun biersoorten in een eigen microbrouwerij van 500 m² in de Antoine Dansaertstraat moeten kunnen produceren. Ze beogen 200 brouwsels per jaar, wat gelijk staat met 600.000 flessen. “De banken geven niet openlijk toe dat crowdfunding ze geruststelt, maar het is duidelijk dat onze geloofwaardigheid hierdoor toeneemt”, verklaart Olivier de Brauwere, die zich in dit brouwerijproject lanceerde na een paar jobs bij multinationals, waaronder Procter&Gamble. Zijn bedrijfspartner heeft een achtergrond in microfinanciering. In februari rondden ze hun tweede crowdfunding-actie ‘met beloning’ succesvol af: elke ‘investeerder’ ontvangt in ruil voor 160 euro inbreng levenslang 12 bieren par jaar. 1.110 crowdfunders hebben hieraan deelgenomen, samen goed voor meer dan 120.000 euro. Brussels Beer Project had in 2013 al 50.000 euro vergaard. Telkens werd gebruik gemaakt van een webplatform dat in huis werd ontwikkeld. De ‘gemeenschap’ crowdfunders dient ook als klankkast voor het jonge bedrijf dat resoluut een co-creatie-aanpak verkiest. Delta, zijn best bekend bier, 22 BECI - Brussel metropool - april 2015 was bijvoorbeeld het resultaat van een stemming tussen vier prototypes. De ‘menigte’ is vaak een bron van innoverende ideeën en frisse concepten. Zo presenteerde Brussels Beer Project onlangs de Babylone, een bier dat uit gerecycled vers brood wordt gebrouwen, in samenspraak met Coduco, Delhaize en het atelier Groot Eiland. Leerrijk Olivier de Brauwere heeft uit zijn dubbele crowdfunding-actie heel wat geleerd. Vandaar enkele tips, tenminste wat betreft de formule met ‘beloning’ (in tegenstelling tot de verwerving van aandelen): “Het concept moet vernieuwend en origineel zijn. De formule van ‘levenslang bier’ bezorgde ons heel wat aandacht van de media. Crowdfunding breidt zich uit en de verdeling van ‘goodies’ volstaat echter niet meer om de aandacht van investeerders te lokken. De ruilactie moet eenvoudig blijven maar tegelijk een echte waarde aanbieden, zeker als men verder wil gaan dan de familie of de vriendenkring.” Crowdfunding kan een marketingactie versterken maar volstaat niet om zichtbaarheid te geven. “We moeten ons tonen, evenementen bijwonen, gesprekken voeden. De wil om het publiek erbij te betrekken moet in onze genen gegrift staan. Wij beantwoorden een dertigtal mails per dag. Dit is natuurlijk tijdrovend maar genereert ook toegevoegde waarde.” ●

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication