9

Community het Top Employers Institute. Het Top Employers Institute werd meer dan 25 jaar geleden opgericht. Deze internationale instelling erkent werkgevers die uitmuntende arbeidsomstandigheden bieden aan hun medewerkers. Aan de hand van een uitgebreide analyse evalueert de instelling de bedrijfscultuur, het beheer van talent, de voordelen en het loon, de opleidingen en het performance management ... "Een Top Employer-certificaat is vooral de bekroning van de unieke bedrijfscultuur van Daoust, die zich uit in de slagzinnen 'Welcome to the Family! – die speciale nadruk legt op familie, menselijke en maatschappelijke waarden – en 'We Love Solutions! – die zich richt op innovatie, kwaliteit en flexibiliteit. Dit laatste komt tot uiting in de ISO 9001-certificering, het Daoust Quality Ecosystem en de Daoust University, die instaat voor de opleiding en de verschillende softwares die intern Giles Daoust (links) en Benjamin Sandron, respectievelijk CEO en HR-directeur van Daoust. zijn ontwikkeld", legt Giles Daoust, CEO van het bedrijf, uit. Daoust heeft de afgelopen jaren verscheidene prijzen en certificeringen behaald, die getuigen van zijn constante inspanningen op het gebied van kwaliteit. Informatie: www.daoust.be Beer Mania exporteert Belgische bieren naar Japan Het Brusselse bedrijf Beer Mania produceert ambachtelijke bieren en verdeelt meer dan 400 producten. Het heeft met zijn Japanse tegenhanger Highbury een partnerschapsovereenkomst gesloten voor de export van Belgische bieren naar Japan. De overeenkomst kwam tot stand met de steun van het Enterprise Europe Network (EEN), dat de internationalisering van de Europese KMO's ondersteunt en waarvoor Beci als contactpunt in Brussel fungeert. Michaël Eftekhari, zaakvoerder van Beer Mania, benaderde EEN om hem te helpen de Japanse markt te benaderen. Ter plaatse werd dit werk uitgevoerd door de lokale partner van EEN, het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, dat het Japanse bedrijf Highbury-The Home Of Beer aanwees als potentiële partner. In december 2019 reisde Michaël Eftekhari persoonlijk naar Japan voor een ontmoeting met Highbury, georganiseerd door het EU-Japan Centre. Een korte onderhandeling bracht de twee partners tot een akkoord en begin 2020 werd de eerste bestelling van Belgische bieren geplaatst. "Ik ben blij dat het me gelukt is voet aan de grond te krijgen op de reeds verzadigde Japanse markt", zegt Eftekhari. "De volgende stap is de opening van een Beer Mania-dochteronderneming in Japan. Ik ben er zeker van dat 2020 een geweldig jaar wordt!" Beer Mania hoopt haar positie op de lokale markt te verbeteren, haar marktaandeel te vergroten en misschien een nieuwe baan te creëren. Informatie: https://beermania.be ; www.brusselsnetwork.be De nieuwe versie van DigiChambers gaat live Na meer dan twee jaar intensieve voorbereidingen is de nieuwe versie van DigiChambers eindelijk live gegaan. Via dit platform hebben bedrijven online toegang tot hun kamer van koophandel om een aanvraag in te dienen voor certificaten van oorsprong, die zij namens de FOD Economie afgeven. Certificaten van oorsprong vermelden de plaats waar de goederen zijn geproduceerd, gefabriceerd of verwerkt. Douaneautoriteiten vragen deze documenten in het geval van export, bijvoorbeeld naar Rusland, Turkije of de Golflanden. In een geglobaliseerde economie waar productieketens zich over meerdere landen uitstrekken, is het niet altijd eenvoudig om de exacte herkomst van een product te bepalen. De Kamers van Koophandel kennen echter het productieproces van de bedrijven, waardoor ze alle troeven in handen hebben om deze herkomst te verifiëren. Daarom hebben de regeringen van de meeste landen deze missie aan hen toevertrouwd. In België reiken de kamers meer dan 400.000 dergelijke certificaten per jaar uit. Digitaal scannen heeft vele voordelen: het voorkomt fouten en zorgt voor een snellere verwerking, wat geld bespaart. De eerste versie van DigiChambers is in 2009 uitgebracht. De Belgische Kamers waren destijds pioniers in de digitalisering. Ze kregen steun van de FOD Economie en de erkenning van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC). Door voortdurend nieuwe functionaliteiten in te bouwen en door Brussel Metropool - maart 2020 ❙ 7

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication