32

Get ready for tomorrow Mobiliteit: komt het voorbeeld morgen van het bedrijfsleven? Het drukke (en vaak stilstaand) verkeer heeft een rampzalige © Getty impact op het milieu en zet een buitensporige druk op de economie. Niemand gaat vrijuit, iedereen staat in het verkeer. De toestand moet rechtgetrokken worden, we hebben geen keuze meer. Ook de bedrijven hebben hier een rol te spelen. M obility As A Service (MaaS): deze trend wint geleidelijk aan terrein in België om alle publieke en private mobiliteitsinitiatieven op een snuggere manier te bundelen. MaaS wordt nu beschouwd als de toekomst van onze verplaatsingen. Het systeem brengt een revolutie teweeg in de manier waarop we ons verplaatsen, en dan wel via een vervoersaanbod dat alle vervoersmodi en alle fasen van de verplaatsing integreert, met inbegrip van routeberekening, betaling en boeking. We werken vooral met jongere mensen die goed vertrouwd zijn met de oplossingen van de zachte mobiliteit. Zij gebruiken bijna spontaan een fiets, een step en het openbaar vervoer.” Quentin Nickmans (eFounders) MaaS evidentie voor startups Bij eFounders verliest het vraagstuk van de mobiliteit geleidelijk aan relevantie: “We werken vooral met jongere mensen die goed vertrouwd zijn met de oplossingen van de zachte mobiliteit. Zij gebruiken bijna spontaan een fiets, een step of het openbaar vervoer”, vertelt Quentin Nickmans. Wat echter minder voor de hand ligt, zijn de Thalys-kosten tussen Brussel en Parijs: “Wie zich tussen deze twee steden bevindt en regelmatig op en af moet reizen, moet al gauw een flink budget voorzien.” Voor Quentin is thuiswerken een goed alternatief. Het bedrijf biedt het aan al zijn werknemers aan, weliswaar met de vraag om een aantal precieze regels in acht te nemen. Zo moeten werknemers het thuiswerk op voorhand aanvragen, de hele werkdag verbonden zijn met het kantoor en ze moeten bereikbaar blijven. Tien jaar geleden was het voor een hotel ondenkbaar om niet toegankelijk te zijn voor wagens. Jean-Michel André, hoteleigenaar Hotelwezen: “Initiatieven overbodig” Hoteleigenaar Jean-Michel André fietst al jaren in Brussel. Hij probeerde al verscheidene zachte mobiliteitsinitiatieven binnen zijn hotels op poten te zetten: “Ik kocht gewone en elektrische fietsen en bood ze aan aan de klanten. Maar dat was telkens een mislukking. Momenteel doe ik een poging met elektrische steps en ook daar overtuigen de resultaten niet.” De reden hiervoor is vrij eenvoudig, oordeelt Jean-Michel: er bestaan zoveel mobiliteitsoplossingen op straat – Scooty, Uber, Jump, Heetch of Lime – dat de klanten de voorkeur geven aan deze bekende merken. Anderzijds moet onze hoteleigenaar zich creatief opstellen tegenover mensen die met de auto willen komen: “Tien jaar geleden was het voor een hotel ondenkbaar om niet meer toegankelijk te zijn voor wagens. Nu is het hotel Le Berger inderdaad niet meer met de auto bereikbaar. Zelfs taxi’s vrezen voor een boete en droppen hun klanten liever honderd meter verderop.” Of dit spijtig is? Daar kan 30 ❙ Brussel Metropool - Januari 2020

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication