22

2020: niet tevergeefs Get ready for tomorrow Idées Het is ergens logisch dat een journalist wordt gevraagd om het Brusselse bedrijfsleven toe te spreken via het magazine van Beci, de vereniging van onze hoofdstedelijke bedrijven. Het initiatief heeft te maken met de media en met de hoofdstad. Ik moet toegeven dat ondernemingen het soms in de media zwaar te verduren krijgen: hun problemen krijgen veel vaker de aandacht van de voorpagina’s dan hun verdiensten. De informatiesector houdt van alles wat dwars zit: een tegenvaller, een incident, maar ook innovatie. Toch zijn er in de wrede wereld van de media heel wat mensen met voeling voor constructieve journalistiek. Er is hier echter geen sprake van een krant die alleen het goede nieuws zou verkondigen. Dit is een aloude hersenschim van wie liever achter lovende woorden schuilt en terugschrikt voor de scherpe invalshoek van de vierde macht. Journalisten zijn er om ‘verslag uit te brengen’. Dit is de betekenis van de Engelse term ‘reporter’. Dit verslag gaat gepaard met alle vragen die de context oproept, zoals het hoort in een democratie die de vrijheid van ondernemerschap en de persvrijheid koestert. Reclame en communicatie zijn in feite veel sterkere propagandamiddelen dan de relaties met de pers! Een regionaal medium als bx1 treedt op als getuige van wat er gebeurt en zich ontwikkelt in het Brusselse Gewest. Als dusdanig is het een bevoorrechte speler, via contacten met ondernemers in de hoofdstad. Precies daarom is het belangrijk om hier regelmatig Brusselse initiatieven in de kijker te zetten, bijvoorbeeld via programma’s als Big Boss , After of het nieuwe Pitch . De economie en het bedrijfsleven zijn even actueel als sport en cultuur. Uitdagingen Ons Gewest een nieuwe dynamiek en een nieuw leven inblazen om er de betere talenten naartoe te lokken (of ze te behouden): dit zijn vitale uitdagingen die de media en de ondernemingen gemeen hebben. Al is de algemene sfeer nogal somber – en dit is mede te wijten aan het internationale nieuws – toch zal de toekomst zijn wat we ermee zullen doen. Zowel in de gedragingen van de consument als in het beleid 1 20 ❙ Brussel Metropool - Januari 2020 © BELGAIMAGE Jean-Jacques Deleeuw werkte vroeger voor RTL, waar hij aan het hoofd stond van verscheidene afdelingen. Sinds 2015 is hij hoofdredacteur van bx1, de Franstalige Brusselse nieuwszender. Bx1 was tot nu toe aanwezig op televisie en op het web, maar zet nu ook de stap naar radio met bx1+. JeanJacques Deleeuw aanvaardde onze uitnodiging om het dossier Get Ready for Tomorrow te beheren voor Brussel Metropool. Zijn interview vindt u in podcast op www.beci.be/podcast. dat de media voeren, liggen er kansen voor het grijpen. De ‘Gafa’ verpletteren al de rest in de digitale wereld. Ze zijn tegelijk concurrenten en bronnen van uitzichten. Laten we er het beste van maken! In deze geest werd dit nummer van Brussel Metropool opgevat. Voor welke uitdagingen komen de leden van Beci te staan in 2020, het overgangsjaar tussen de oude en de nieuwe wereld? We hebben het hier over de digitale en de ecologische transitie, over nieuwe vormen van mobiliteit of administratieve maatregelen waaraan iedereen zich zal moeten aanpassen. Vandaar het belang om de lijst op te stellen van deze doelstellingen voor 2020, met detailinformatie Big Boss est une émission mensuelle mettant en valeur une entreprise bruxelloise, en collaboration avec L’Écho. 2 After présente chaque semaine trois nouveaux endroits de la Capitale (magasins ou Horeca). 3 Pitch permet aux scientifiques et entrepreneurs de présenter leurs innovations et recherches.

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication